tag:blogger.com,1999:blog-8235343184398612983.post4400407268236490118..comments2023-06-12T16:43:45.604+02:00Comments on Ave Maris Stella: Intellektuell redlighetTuvehttp://www.blogger.com/profile/03153147396938592733noreply@blogger.comBlogger142125tag:blogger.com,1999:blog-8235343184398612983.post-13675826853151418312010-11-23T21:46:21.299+01:002010-11-23T21:46:21.299+01:00Det enda som krävs är att inte ångra sig och sen b...Det enda som krävs är att inte ångra sig och sen bli överkörd av en bil tex.Den Förlorade Sonenhttps://www.blogger.com/profile/16273519711480808978noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8235343184398612983.post-63918888099524708712010-11-23T21:32:23.822+01:002010-11-23T21:32:23.822+01:00@Annorzz: Jag tror inte DFS har hävdat något annat...@Annorzz: Jag tror inte DFS har hävdat något annat än det du säger. Dödssynden måste framhärdas i till slutet. Men synden är beroendeframkallande, tro mig. Och om man har vant sig vid den så börjar perspektiven förskjutas allt mer och synden blir det normala tillståndet, det blir habituellt. Då börjar man se synden som något gott och frånvaron av synden som något ont. Man identifierar sig mer och mer med synden och blir allt mer förhärdad. Om man inte bryter beroendet, med Guds hjälp, så kommer man dö i ett tillstånd där man inte längre ser vad som är gott och ont, så till den punkt att man kastar sig i helvetet för att man ser det som det goda valet inför Domaren. Och nej, man behöver inte vara Hitler eller Stalin för att vara sådan. Jag har själv varit en sådan människa, så fullkomligt uppslukad av synd att jag inte längre vetat vad som är rätt och fel, utan kallat (nästan) allt ont för gott. Folk uppfattade mig nog som en ganska "snäll" person redan då (vet inte om folk här tycker jag är snäll i och för sig :D).<br /><br />Som jag läser Spe Salvi så var jag fortfarande inte helt bestämd för helvetet eftersom Gud fortfarande kunde ingripa och rädda situationen (nu får jag be och hoppas att jag håller ut till slutet), men hade inte Gud ingripit hade jag antagligen fortsatt på samma väg och allt mer berett mig för en evighet i helvetet. Jag tackar Gud för att jag nu har hopp om evig frälsning.<br /><br />Även om jag hade en "gnista" av sanning och ljus kvar så kvävdes den allt mer för var synd jag begick.<br /><br />Och som sagt, en enda dödssynd som man framhärdar i till slutet är tillräckligt för evigt helvete.<br /><br />Allt gott!<br />Davidhilaronnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8235343184398612983.post-90564683649310604032010-11-23T21:19:43.211+01:002010-11-23T21:19:43.211+01:00DFS
Håller inte riktigt med. Dödssynden måste fra...DFS<br /><br />Håller inte riktigt med. Dödssynden måste framhärdas intill slutet... Att människor kan vara botfärdiga intill slutet måste vara möjligt. Gud lämnar 99 får för 1 enda bortsprunget.Anders Gunnarssonhttps://www.blogger.com/profile/01426890173883577652noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8235343184398612983.post-47030504714368051092010-11-23T18:51:59.444+01:002010-11-23T18:51:59.444+01:00Anonym: Rättfärdiga krig är inte onda i sig. Man h...Anonym: Rättfärdiga krig är inte onda i sig. Man har rätt att försvara sina undersåtar. Muslimerna invaderade det heliga landet och trakasserade befolkningen i området, även pilgrimer som var på väg till Jerusalem. Korstågen var i stort ett svar på detta och bör väl betraktas som försvarskrig mot en angripare. Därmed inte sagt att allt som försiggick under korstågen var rättfärdigt eller försvarbart. Man belägrade och ockuperade Konstantinopel, många av soldaterna var säkert inte mindre grymma än andra soldater är osv. Så någon allmän dom över korsfararnas saliga hädanfärd eller inte lika saliga hädanfärd är väl inte så lätt att göra.<br /><br />Beroende på situationen kan det vara rättfärdigt att slå ihjäl en muslim (eller någon av en annan religion än just islam, även en katolik). Att dräpa är inte i sig en synd, att mörda är en dödssynd. Om någon angriper dig med hot om dödligt våld så har du rätt att i självförsvar dräpa personen ifråga. Om någon angriper dina barn har du rätt att bruka våld för att beskydda dem. Om någon angriper ditt land har du (under vissa förutsättningar) rätt att försvara ditt land. En stat har rätt att bruka dödsstraff mot mycket allvarliga brott osv.<br /><br />Om jag bara utan rättfärdig anledning skulle gå ut och döda en muslim lite hur som helst så borde jag dels bli straffad för mitt brott och dels skulle jag inte komma in i himmelen om jag inte ångrade mig. Och notera att det exempelvis inte är en rättfärdig anledning att en person har gjort något tidigare som du nu vill hämnas, det är endast staten som har auktoriteten och rätten att utfärda straff mot människor. I en nödsituation är det dock legitimt att bruka våld.<br /><br />Allt gott!<br />Davidhilaronnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8235343184398612983.post-12104378775009172332010-11-23T18:37:49.954+01:002010-11-23T18:37:49.954+01:00Vad hände med korsfararna? Kom de till helvetet el...Vad hände med korsfararna? Kom de till helvetet eller himlen? Vad skulle hända med en katolik som idag skulle gå och slå ihjäl en muslim utan att sedan ångra det innan han dog?Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8235343184398612983.post-2835944234474602022010-11-23T13:23:16.800+01:002010-11-23T13:23:16.800+01:00@Katarina,host, host Det räcker med att skita att ...@Katarina,host, host Det räcker med att skita att gå till mässan en söndag utan skäl.Den Förlorade Sonenhttps://www.blogger.com/profile/16273519711480808978noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8235343184398612983.post-4555762763889755182010-11-23T13:13:17.939+01:002010-11-23T13:13:17.939+01:00hilaron:
För att citera min favoritteolog Anders...hilaron: <br /><br />För att citera min favoritteolog Anders Piltz, som uttrycker det hela så lättförståeligt och bra:<br /><br />"Gud förutbestämmer ingen till fördömelse. Ingen hamnar heller i helvetet av misstag. Det krävs en medveten bortvändhet från Gud, en dödssynd, vilket enligt definitionen är en fullt frivillig och fullt medveten handling riktad mot Guds bud i kallt blod. Fördömelsen förutsätter att människan framhärdar i denna attityd intill slutet" <br /><br />(Piltz: 'tidsbilder' s. 159-160)<br /><br />Hur många människor finns det som fullt (!) medvetet och fullt (!)frivilligt vänder sig mot Gud i "kallt blod"? Inte särskilt många, skulle jag tro. Om ens någon.Katarinanoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8235343184398612983.post-11094377424881786082010-11-23T12:55:27.654+01:002010-11-23T12:55:27.654+01:00Kajsa: Helvetet innehåller visst fysiskt lidande. ...Kajsa: Helvetet innehåller visst fysiskt lidande. Man skiljer på de olika straffen, där dock avskiljandet från Gud är det huvudsakliga och fundamentala.<br /><br />Och jag skriver helt under på att människor här i livet inte är helt avgjorda, du drar det många steg från detta när du säger att vi därmed ska dra slutsatsen att nästan alla accepterar Guds nåd. Det är ofelbar lära att en dödssynd räcker för att döda Guds nåd i sin själ och att en själ som dör med enbart arvssynd eller obotad dödssynd stiger ner direkt till helvetet.<br /><br />Kyrkan har vad jag vet aldrig uttalat om någon enskild person är i helvetet. Möjligen de som blivit anatematiserade efter sin död. Men vi kan nog vara *ganska* säkra på en del: Judas, Luther, Arius och andra som blivit exkommunicerade från Kyrkan och inte gjort bot för det. De som in i det sista inte besitter tro på Jesus och (åtminstone implicit) på allt Han uppenbarat kan inte komma in i himmelen (se KKK). Osv. Notera att jag inte gör några avgöranden om vad som händer i dödsögonblicket.<br /><br />Det finns hopp och nåd ända in i den sista stunden, men om vi ska tro på helgonen, påvarna, dogmerna och kyrkolärarna så är inte bara helvetet befolkat utan en majoritet av människorna kommer dit. Om vi ska tro på Fatima, vilket vi ska, så visar Jungfru Maria hur människor faller i mängder ner i helvetet och de flesta på grund av köttets synder (inte för att de är värst utan för att de är lättast att falla in i). Vi måste offra, vi måste be, vi måste evangelisera för att alla ska omfamna Guds nåd. För vi kan inte göra något gott utan Guds nåd och ännu mindre komma in i himmelen...<br /><br />Allt gott!<br />Davidhilaronnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8235343184398612983.post-39317803693028926422010-11-23T12:36:04.578+01:002010-11-23T12:36:04.578+01:00hilaron... Det stämmer att det var nr 44-48 i ency...hilaron... Det stämmer att det var nr 44-48 i encyklikan 'Spe Salvi' som jag tänkte på. Jag har läst texten i svensk översättning på den här sidan:<br /><br />http://www.katoliknu.se/html/artcl_pave_spesalvi.htm<br /><br />Artikeln har rubriken: "En hoppfull vision om himmel, helvete & skärseld "<br /><br />Jag citerade sammanfattningen - i rött - överst på sidan. Läste texten första gången för kanske ett par år sedan och har delat med mig av den till flera av mina protestantiska vänner, som blivit överraskade över hur klok påven är här. <br /><br />"Det kan finnas människor som helt har förstört sin längtan efter sanning och beredvillighet att älska, människor för vilka allt har blivit en lögn, människor som har levt för hat och som har dämpat all kärlek inom sig själva. Detta är en skrämmande tanke, men alarmerande profiler av denna typ kan man se hos vissa gestalter i vår egen historia. Hos sådana människor skulle inget vara möjligt att råda bot på dem och det godas undergång skulle vara oåterkallelig: detta är vad vi menar med ordet helvete (Jämför Katolska Kyrkans Katekes, 1033-1037)." (nr 45)<br /><br />Påven nämner försynt nog inga namn, när han talar om "vissa gestalter i vår egen historia". Det är bra. Vidare förefaller det som att det skulle krävas närmast en omänsklig människa (sådana finns nog knappast i verkligheten, tror jag. Bara i Hollywoods kusligaste skräckfilmer), för att helvetet alls skulle kunna bli aktuellt. Helvetet är ju för övrigt ingen plats med evigt brinnande eld, medeltida tortyrredskap eller något sådant, utan innebär helt enkelt ett evigt avskiljande från Gud. Det är inget straff i egentlig mening utan någonting som en individ (åtminstone i teorin) kan välja själv.<br /><br />"Likväl vet vi från erfarenheten att ingetdera fallet [himmel eller helvete] är det normala i det mänskliga livet. För den stora majoriteten av människor - kan vi förmoda - förblir det i djupet av deras varelse en grundläggande inre öppenhet för sanningen, för kärleken, för Gud. Vid de konkreta valen i livet täcks den över av ständigt nya kompromisser med det onda - mycket smuts täcker renheten, men törsten efter renhet finns kvar och den träder fortfarande fram över allt som är simpelt och förblir närvarande i själen." (nr 46)<br /><br />En mycket hoppfull vision, som sagt =)Katarinanoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8235343184398612983.post-41866001870153847672010-11-23T09:34:19.238+01:002010-11-23T09:34:19.238+01:00@Katarina: Jag läste nyss nämnda stycke i Spe Salv...@Katarina: Jag läste nyss nämnda stycke i Spe Salvi och kan inte hålla med dig om din läsning eller ens översättningen (var får du den ifrån?). Jag hänvisar till n. 45-47 i encyklikan (finns på engelska på Vatikanens hemsida här: http://www.vatican.va/holy_father/benedict_xvi/encyclicals/documents/hf_ben-xvi_enc_20071130_spe-salvi_en.html).<br /><br />"With death, our life-choice becomes definitive—our life stands before the judge. Our choice, which in the course of an entire life takes on a certain shape, can have a variety of forms." (n. 46)<br /><br />Sen går han in på de som har fullkomligt förgört sin själ och de som har fullkomligt uppnått perfektionen. Sen kommer han till det stycke jag tror du citerar:<br /><br />"Yet we know from experience that neither case is normal in human life. For the great majority of people—we may suppose—there remains in the depths of their being an ultimate interior openness to truth, to love, to God. In the concrete choices of life, however, <i>it is covered over by ever new compromises with evil</i>—much filth covers purity, but the thirst for purity remains and it still constantly re-emerges from all that is base and remains present in the soul. What happens to such individuals when they appear before the Judge? <i>Will all the impurity they have amassed through life suddenly cease to matter?</i> What else might occur?" (n. 46)<br /><br />"The judgement of God is hope, both because it is justice and because it is grace. <i>If it were merely grace, making all earthly things cease to matter, God would still owe us an answer to the question about justice—the crucial question that we ask of history and of God.</i> If it were merely justice, in the end it could bring only fear to us all. The incarnation of God in Christ has so closely linked the two together—judgement and grace—that justice is firmly established: we all work out our salvation “with fear and trembling” (Phil 2:12). Nevertheless grace allows us all to hope, and to go trustfully to meet the Judge whom we know as our “advocate”, or parakletos (cf. 1 Jn 2:1)." (n. 47)<br /><br />Att hoppas är att leva som om något är möjligt, men svårt. När S:t Jean D'Arc fick frågan av inkvisitionen om hon var i nådens tillstånd så svarade hon "Om jag är det, må Gud bevara mig. Om jag inte är det, må Gud ge mig sin nåd." När till och med, eller kanske framförallt, de stora helgonen (S:t Alfonsus Ligouri, Lilla Thérèse för att nämna några) har varit osäkra på sin frälsning så kanske vi också ska arbeta med fruktan och bävan?<br /><br />Allt gott!<br />Davidhilaronnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8235343184398612983.post-73124123411568209102010-11-22T13:57:19.399+01:002010-11-22T13:57:19.399+01:00Kristian
En bra definition du ger på intellektuel...Kristian<br /><br />En bra definition du ger på intellektuellt förfarande; "Tänk igenom hela problematiken först, döm mig först sedan."<br /><br />Tänk om fler kunde applicera det på hela livet. Tänk om...Anders Gunnarssonhttps://www.blogger.com/profile/01426890173883577652noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8235343184398612983.post-21235669373502536432010-11-22T12:57:10.671+01:002010-11-22T12:57:10.671+01:00Katasrina.
Du är inne på ett intressant faktum. O...Katasrina.<br /><br />Du är inne på ett intressant faktum. Och det rör just mitt ställningstagande.<br />Om en som söker arbete på sjukhus, söker och har olika religiösa symboler, så är det naturligtvios intressant för mig som har ansvar för patienterna att veta att det inte är en knäppskalle jag anställer.<br />Därför exemplet med turban, nicab eller hängande kors.<br />Det föranleder under nyanställningsundersökningen tex en del följdfrågor. <br />"är Din tro så stark att Du inte tänker delta i viss vård, eller tänker Du ha niqaben på Dig i jobbet eller finns det något annat i din tro, som kan få dig att vägra göra det som står i Din tjänstebeskrivning."<br />Godkänner de tjänstebeskrivningen finns det ingen anledning att förneka dem anställning.<br />Jag vill bara inte ha tvister när de redan är anställda.<br />Det gäller alla religioner och är därför ingen specifik diskriminering religionsmässigt eller på något annat sätt<br />Jag kan nämligen knappast tro att Du som uska skulle godkänna att en del uskor inte skulle behöva ta i manliga patienter, bara för att deras religion förbjuder det och därmed inte utföra en uskas arbete.<br />Tänk igenom hela problematiken först, döm mig först sedan.Kristian Grönqvisthttps://www.blogger.com/profile/18229730615115237516noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8235343184398612983.post-23195762050411449292010-11-21T23:49:28.213+01:002010-11-21T23:49:28.213+01:00Helena: Vad menar du med att det låter religiöst? ...Helena: Vad menar du med att det låter religiöst? Bara för att man tror på det goda i världen måste man väl inte vara religiös? Undertonen i det påståendet gillar jag inte, eftersom det implicerar att människor utan gudstro skulle vara onda eller nihilister, och så vidare. Om det nu inte är så du menar, så är jag glad om det är så att vi har samma uppfattning, för då har vi kommit varandra lite närmare i att förstå varandra eftersom vi kan ha en gemensam bas att stå på.<br /><br />Vad gäller att veta vad som är gott om man inte vet sanningen är också intressant. Religionen har ju ofta gjort anspråk på att ha en absolut moral. Men om man ser tillbaka i tiden så har ju den ändrat sig ganska mycket under århundradena, vilket den inte borde om den vore absolut, eftersom sånt som inte anses acceptabelt i vårt århundrade, som att bränna kättare eller dra ut på korståg, var helt OK för några hundra år sedan. Jag skulle vilja veta mer om hur man hanterar det.Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8235343184398612983.post-87920148662331270302010-11-21T21:28:57.411+01:002010-11-21T21:28:57.411+01:00Anonym,
tack för ett vackert svar, som lät väldigt...Anonym,<br />tack för ett vackert svar, som lät väldigt religiöst ;)<br /><br />En sak bara: Hur kan du veta att du vill göra gott om du inte vet vad som är sanning?<br /><br />Definitionen av godhet, kräver en definition av vad som är sant.<br /><br />I en kultur kan t ex det vara gott att ta livet av sin dotter som har ett förhållande till en man.<br /><br />Allt gott :)<br />HelenaAnonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8235343184398612983.post-85969318500515671292010-11-21T00:20:24.353+01:002010-11-21T00:20:24.353+01:00Steve
Lite mer stringens tack!Steve<br /><br />Lite mer stringens tack!Anders Gunnarssonhttps://www.blogger.com/profile/01426890173883577652noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8235343184398612983.post-56277313316392642282010-11-20T23:30:57.284+01:002010-11-20T23:30:57.284+01:00Steve: Du är för go´! Hur i hela friden gjorde du ...Steve: Du är för go´! Hur i hela friden gjorde du tankesprånget till Sovjet?<br /><br />Vad gäller dödshjälp är det en svår fråga utan lätta svar. Men nu pratade vi ju specifikt inte om abort. Inte helt lätt att hänga med i vändningarna här!Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8235343184398612983.post-19321150578325897592010-11-20T15:45:02.627+01:002010-11-20T15:45:02.627+01:00I SvD idag hittar man en recension av Mattias Gard...I SvD idag hittar man en recension av Mattias Gardell's bok Islamofobi. I fjol hade "debattören och författaren Andreas Malm" gett ut en omfångsrik studie om hatet mot muslimer. "Tesen var att islamofobin är ett utslag av en växande fascism i Europa." "I samma anda har nu religionshistorikern Mattias Gardell skrivit" en bok. Han vänder sig mot en "islamofobisk kunskapsregim, vilket man enkelt skulle kunna beskriva som en uppsättning systematiserade fördomar."<br />- Det intressanta i det här sammanhanget är att detta är den normala uppfattningen. Den "islamofobiska kunskapsregimen" vill man inte tillhöra.<br />- Annat är det med den kristna tron…! / Steve<br /> http://www.svd.se/kulturnoje/litteratur/gardell-bjuder-inte-in-till-samtal_5702971.svdAnonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8235343184398612983.post-40577879699386724342010-11-20T11:56:30.527+01:002010-11-20T11:56:30.527+01:00Om de gudlösa verkligen vore ärliga ateister skull...Om de gudlösa verkligen vore ärliga ateister skulle de reagera lika illa mot alla aktiva gudstroende. Men det gör de inte. Vi får allt fler muslimer i västerlandet. Och de 'gudlösa' -- i media, politiker, överhuvud folk med 'rätta' åsikterna -- tycker det är så fint… Anti-kristliga, alltså. <br />Men det är inte så lätt att besegra den Allsmäktige! / SteveAnonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8235343184398612983.post-65337235961283200802010-11-20T08:48:58.846+01:002010-11-20T08:48:58.846+01:00@ Anonym 00:14: "Vi formar vårt eget öde oc...@ Anonym 00:14: "Vi formar vårt eget öde och har ett stort ansvar att ta hand om oss själva och allt det andra på vår planet. Detta är en fantastisk utmaning." <br />- Jadu, det är den gamla fina inställningen från Sovjet. Att 'ta hand om oss själva' betyder 'att ta hand om andra'. Jodå, nog är det en 'utmaning'! -- Sovjet, men även Sverige 1968.<br />- "Att man kategoriskt förbjuder människor att ta livet av sig ... är jag övertygad om orsakar mycket stort lidande i många fall." - Men käre nån, vi har ju börjat med de ofödda, tar bort vart fjärde litet barn. Och om det inte räcker vill filosofen Tännsjö att vi ska ta livet av gamlingar också. Det kommer naturligtvis här, liksom idag i Holland. (Lustigt förresten att många holländska gamlingar har flyttat över gränsen till Tyskland...) / Steve<br /><br />(Abortstatistiken finns här: <br />http://www.socialstyrelsen.se/publikationer2010/2010-5-12Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8235343184398612983.post-38552316590039097292010-11-20T00:14:45.115+01:002010-11-20T00:14:45.115+01:00Helena:
1) För att det är en fantastisk värld vi ...Helena:<br /><br />1) För att det är en fantastisk värld vi lever i med så fantastiskt mycket att upptäcka varje dag. Att vi inte förstår allt är oerhört inspirerande och vi behöver inte uppfinna tomtar och troll etc för att försöka göra det mer fantastiskt än vad det är. Detta tror jag vi kan enas om? Det faktum att vi har kommit så långt som vi faktiskt gjort (se t ex Hans Roslings et al statistik) gör att det finns hopp. Att det verkar som att de allra flesta av oss har en strävan efter att hjälpas åt och göra gott. Att det är en sådan stor tillfredsställelse i att göra gott och dra sitt strå till stacken. Att det verkar som om universum inte bryr sig speciellt mycket vad som händer här gör att vi borde anstränga oss mer att ta hand om varandra. Vi formar vårt eget öde och har ett stort ansvar att ta hand om oss själva och allt det andra på vår planet. Detta är en fantastisk utmaning.<br />2) Se 1). Även om jag skulle vara sjuk, handikappad, etc så kan det faktiskt fortfarande finnas saker att glädja sig åt och som gör att jag vill hålla mig kvar. Sjuk eller frisk, vad som gläder olika människor är självfallet oerhört individuellt. Om jag däremot kommit till insikten att jag inte vill stanna kvar (t ex det aktuella fallet tidigare i höstas) så måste jag få ha den rätten. Det är mitt liv att besluta om så länge jag är vid sunda vätskor. INGEN har naturligtvis heller rätten att bestämma avslutet på mitt liv. Behöver detta vara ett problem? Hur svår ska krämpan vara tycker du innan man börjar prata om att ta livet av människan i fråga? Nageltrång? Hjärncancer? Downs syndrom? Man kan faktiskt ha ett drägligt liv trots någon av dessa åkommor, och hur drägligt respektive hur länge kan egentligen bara bestämmas av den som lider av åkomman ifråga. Det omvända, dvs att man kategoriskt förbjuder människor att ta livet av sig vid t ex fallet jag nämner ovan, är jag övertygad om orsakar mycket stort lidande i många fall.<br />3) En stor del av det problemet är att människor tycks ha egenheten att haka upp sig på att vissa saker är Sanningen, t ex religioner, eller att den egna kulturen är överlägsen, etc. När olika Sanningar krockar blir det konflikter, vilket är lätt att utnyttjas av människor med maktambitioner (påvar, kungar, presidenter, etc etc). Ett sekulärt samhälle där alla behandlas med samma respekt oavsett livsåskådning, sexuell läggning, fotbollslag, religion, etc, fast där det är högt i tak och debatten ständigt lever är den bästa garanten för frihet från allvarligare konflikter. Naturligtvis måste där finnas en gemensam värdegrund, t ex FN:s deklaration om de mänskliga rättigheterna.<br /><br />Då får jag lov att höra hur du svarar på samma frågor (fast jag är relativt säker på att jag redan vet svaret...).Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8235343184398612983.post-38290326673472745502010-11-19T16:36:11.360+01:002010-11-19T16:36:11.360+01:00Steve
:-)Steve<br /><br />:-)Anders Gunnarssonhttps://www.blogger.com/profile/01426890173883577652noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8235343184398612983.post-59380142825162392182010-11-19T15:41:44.351+01:002010-11-19T15:41:44.351+01:00Småroligt, alltså? Mer än så! De gudlösa får hel...Småroligt, alltså? Mer än så! De gudlösa får hela den världsliga makten -- och besegras totalt! Fyrtiofyra år tog det i Polen, lite längre i Ryssland -- men vad är det, 74 år för ryssarna, knappt en normal livstid. <br />- Och svennarna har blivit gudlösa, från ärkebiskop Hammar och nedåt -- och de dör ut! <br />- Nej, har man lite sinne för humor -- och är kristen -- är det riktigt roligt! Den Allsmäktige är -- allsmäktig!Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8235343184398612983.post-63690251704407442412010-11-19T14:19:23.013+01:002010-11-19T14:19:23.013+01:00Anonym
Russell sa; "Christians rather die, t...Anonym<br /><br />Russell sa; "Christians rather die, then think. In fact they do"!<br /><br />Sisådär 50 år senare växte KK till största Kyrkan i GB och de filosofiska fakulteten svämmar över av "tänkande religiösa". <br /><br />Gud är inte död, Han bara somnade när Han läste Hedenius eller analytisk filosososofi!Anders Gunnarssonhttps://www.blogger.com/profile/01426890173883577652noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8235343184398612983.post-29892767303747874542010-11-19T13:53:18.006+01:002010-11-19T13:53:18.006+01:00Du Annorzzz -- tillvaron är rätt rolig. Om man in...Du Annorzzz -- tillvaron är rätt rolig. Om man inte litar i onödan på andra, utan sätter sin tilltro till den Allsmäktige. Då kan man se på de gudlösa och le lite.<br />- Var det något fel i mina påståenden? Nej. De gudlösa dör ut!Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-8235343184398612983.post-78925461106489521732010-11-19T11:38:21.102+01:002010-11-19T11:38:21.102+01:00Steve
Jag tror inte du vinner på din argumentatio...Steve<br /><br />Jag tror inte du vinner på din argumentation. Dock kan den möjligen vara lite smårolig. <br /><br />Allt gott (Tuve; jag har aldrig träffat dig, men denna hälsningsfras har jag haft sen 90-talet :-) )<br />AndersAnders Gunnarssonhttps://www.blogger.com/profile/01426890173883577652noreply@blogger.com