lördag 1 oktober 2011

Ateologi o otrologi o onyansologi

Jag fascineras av nyateister! Sen jag började följa humanistbloggen har jag sökt förstå vad de egentligen vill åt! Jag kan inte säga att jag blivit klokare! Men min fascination finns kvar! Varför ägna sitt liv åt att hata något som man tror är lögn och ren fabrikation? Gud finns (nog) inte, men vi hatar och baktalar de som tror så, så mycket vi orkar! Ju grövre lögner, desto bättre!

Jag ägnade en halvtimme åt att läsa Mr Ateist; Patrik (=Puttrik) Lindenfor:s barnbok; Gud finns nog inte! Gör gärna det! På de få sidorna hittade jag minst 10 fel (s8, 13, 17, 22, 25, 57, 63, 70, 77 osv)! Sen tog jag tag i Onfray:s "Handbok för ateister"! Efter en ganska ok inledande del, kommer sen rejäla lågvattenmärken (typ Dawkins) när religion ska beskrivas; han har en fullständig blind fläck; en illiteranism som i sanning fascinerar! Se s 87-89;

"Djuren är som bekant oberörda av Gud. Såsom religiöst obelastade känner de inte till vare sig rökelse eller hostia, knäfall eller böner, man ser dem inte i extas inför stjärnor eller präster, de bygger varken katedraler eller tempel och aldrig kommer man på dem med att åkalla fiktioner"

"...de får för sig att frambringa en unik Gud gör honom till sin avbild: våldsam, avundsjuk, hämndlysten, kvinnohatande, aggresiv, tyrannisk, intolerant..."

"...de åberopar en hinsides (fiktiv) värld för att hindra oss att njuta fullt ut av denna (verkliga) värld. Deras bränsle? Dödsdriften..."

"...förenas i en serie identiska förakt; hat mot förnuftet och intellektet; hat mot friheten; hat mot alla böcker i namn av en enda; hat mot livet; hat mot sexualiteten, kvinnorna och njutningen; hat mot det kvinnliga; hat mot kroppen, begären, drifterna."

Jag undrar vad de människor som orkar läsa sån här litteratur har varit med om! Jag pallade inte så långt, efter 2 ateologiska sätt att avkläda "kunskapens frukt" (1 Mos 2:9; kap 3, s 92ff) och "eukaristin" (Joh 6, efter s 111ff) slutade jag läsa och bläddrade igenom restän! Mitt sista citat räcker;

"Monoteismerna ogillar intellektet, böcker, kunskap och vetenskap. Därtill kommer en stark avsky för materien och verkligheten, alltså för alla former av världslighet... De jordiska tingen har inget existensberättigande, för över hela jorden ruvar arvsynden, ända till tidens slut." (s 121)!

Vad behöver mer sägas? Om man tror att religion är sådan här, ska man naturligtvis bli ateist! Men jag har aldrg hört någon teist tro så här (än mindre Kyrkan)! Det är ren o skär nidbild, karikering och halmgubbekreation (för sådant se t.ex. kap om Jesus s 143ff och Hitler älskar Vatikanen s 207ff, baserat på Goldhagen: A Moral Reckoning...)! Om det hade handlat om någon annan företeelse hade inte sånt här oseriöst och osakligt släppts igenom! Det är hatisk propaganda av en totalignorant filosof!

20 kommentarer:

Zoltan sa...

Det enda denna typ av ateister överhuvudtaget kan sägas ha gemensamt är religionsföraktet.

Kombinera detta med ett virrvarr av floskler - och vips så kan man t.ex. kalla sig "Humanisterna".

Ja, man kan verkligen fråga sig vad dessa människor varit med om.

Eller, borde man kanske fråga sig vad de inte varit med om?

Andras glädje och harmoni verkar ju irritera alldeles kollosalt!

Man kan ju inte annat än tycka synd om människor som verkar vara så oerhört rädda, fattiga och skadade.

Det hela liknar ju hur mobbare brukar bete sig...

l_johan_k sa...

Det enda denna typ av ateister överhuvudtaget kan sägas ha gemensamt är religionsföraktet.

Det var ju intressant med tanke på att du är en av de som inte kan förstå att "ateism" inte nödvändigtvis innebär en viss moralsyn.

Ni är duktiga på att vara självmotsägande.

Anders Gunnarsson sa...

ljk

Kan du ta din interna uppgörelse med Zoltan på hans sida?

Jag tycker för bra om Zoltan (som jag i o f s aldrig träffat) för att du ska svärta ner honom här.

Tack på förhand!

l_johan_k sa...

Men lilla Anorzzzz, det var bara en direkt kommentar på hans inlägg ovan.

Och var "svärtar jag ned honom"?

Var det möjligtvis logiken i mitt inlägg som var kränkande?

PS: Jag har fortfarande inte blivit svårt sjuk.

Fortsätt dock att hoppas, Anorzzzz.

Anders Gunnarsson sa...

Ljk

Jag orkar inte ens "bemöta" dina meningslösa, värdelösa, trolösa, innehållslösa, argumentslösa halmdockor!

Kryp tillbaka till din grotta! Ja, jag menar det verkligen bokstavligen!

Tack på förhand!

l_johan_k sa...

"Kryp tillbaka till din grotta! Ja, jag menar det verkligen bokstavligen!

Är det verkligen ad hominem som skall föra folk till den katolska tron?

"Jag orkar inte ens "bemöta" dina meningslösa, värdelösa, trolösa, innehållslösa, argumentslösa halmdockor!"

Frågan var ju riktad till Zoltans inlägg ovan, så du behöver ju faktiskt inte bemöda dig med att "bemöta" det.

l_johan_k sa...

Och du skrev ju faktiskt:

"Ljk Du är (nog) ett utmärkt exempel på varför Gud ibland behöver använda (tillåta)besk medicin (lidande) för att göra sig hörd! Du har en sagolikt dålig förmåga att missuppfatta och massupphitta allt! Lycka till när lidandet slår till! Till vem ska vi gå? Nothingnessesset?"

Jag kan inte se att jag attackerat någon halmgubbe.

Anders Gunnarsson sa...

Ljk

Så iväg nu!

Vad är det i det svenska språket du inte kan förstå? Det går ö h t inte att resonera med dig, så hej då!

Jag tackar i förrväg att vi slipper ditt kletiga vidhäftande struntprat! Och ja, det är ad hominum, och jag står för det, p g à din eviga tendens att förstöra varje diskussion! Förstått?

l_johan_k sa...

"Och ja, det är ad hominum, och jag står för det, p g à din eviga tendens att förstöra varje diskussion!

Att be om ett berättigande av dina påståenden är alltså att "förstöra diskussionen".

Det är dock bra att du är så pass aktiv som du är samt att du länkar tillbaks till bloggen från divese diskussionstrådar, ty det gynnar antiteismen.

Anders Gunnarsson sa...

Ljk

Är du klar nu? Adjö!

l_johan_k sa...

Även om vi säger adjö så hoppas jag att du fortsätter att be för min snara insjukning.

Anders Gunnarsson sa...

Ljk

Klar nu?

Adjö!

Anders Gunnarsson sa...

Ps Jag kan be för ditt tillfrisknande! Ds!

Ad Deus (=vid Gud)!

l_johan_k sa...

Ps Jag kan be för ditt tillfrisknande! Ds!

Fast enligt dig måste jag ju lida för att höra gud. Du skrev ju så:

"Du är (nog) ett utmärkt exempel på varför Gud ibland behöver använda (tillåta)besk medicin (lidande) för att göra sig hörd!

Anders Gunnarsson sa...

Ljk

Vilket säger en hel del om din patologiska uppkräkningsmekanism!

Klar nu?
Ad Deus!

l_johan_k sa...

Anorzzz, när det gäller dina uppkastningar bör du tänka på att det oftast stänker på de som står dig närmast.

Anders Gunnarsson sa...

Finner du ö h t någon mening i detta?

LÄGG NER!

Lycka till i livet! Adjö!

Ostronmannen sa...

Anorzzz.... vore intressant om du tog och betraktade det du skriver... Och över tid så märker du att du blir mer och mer obalanserad.

Sen blir det lätt komiskt när du först skriver att humanister ägnar sitt liv åt att hata och sedan refererar till en massa böcker från "ateister" som du tydligen läst och att du hänger på humanistbloggen (som du nu tydligen är avstängd från) och som avslutning är som en barnunge i diskussionen med ljk.

Det blir lite självmål över det hela och man inser nog vem som hatar.

Anders Gunnarsson sa...

Otromannen

Ja, vilket självmål! :-)
Tydligen har jag (nog) fått nog av ljk (vill du veta varför, läs humanistbloggen i Augusti, vilket säkert var en pseudoanledning till att jag avstängdes, emedan den verkliga anledningen dock är alltför uppenbar)! Men han kan inte släppa att spy upp över oss! Symptomatiskt? Trollskt?

l_johan_k sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.