Catholic World News skriver:
Nu är det inte vår sak att bestämma detta, men vad anser ni att det finns för för- och nackdelar med att t ex ha fridshälsningen före offertoriet?
Allt gott!
Cardinal Francis Arinze, prefect of the Congregation for Divine Worship and the Discipline of the Sacraments, told the official Vatican newspaper L’Osservatore Romano on Friday that Pope Benedict is consulting with the world’s bishops about moving the Sign of Peace during Mass. The proposed change of the Sign of Peace to the offertory, Cardinal Arinze said, would permit a more recollected atmosphere before the reception of Holy Communion.
In a footnote to his 2007 apostolic exhortation Sacramentum Caritatis, Pope Benedict wrote, ‘I have asked the competent curial offices to study the possibility of moving the Sign of Peace to another place, such as before the presentation of the gifts at the altar. To do so would also serve as a significant reminder of the Lord’s insistence that we be reconciled with others before offering our gifts to God (cf. Mt. 5:23 ff.).’
Nu är det inte vår sak att bestämma detta, men vad anser ni att det finns för för- och nackdelar med att t ex ha fridshälsningen före offertoriet?
Allt gott!
15 kommentarer:
Jag är inte direkt insatt i mer "djupa" för- och nackdelar. Men jag tycker på sätt och vis att dagens placering av frishälsningen är har en stor poäng och så sätt är bra. Nämligen att precis innan man går till kommunion understryka att nu råder det frid mellan en själv och andra.
Samtidigt är det ju faktiskt något som oundvikligen tenderar att ta bort fokus och ens förmåga att lämpligt förbereda sig inför storheten att ta emot Kristus. Något som kanske blir mest påtagligt under vardagsmässor och/eller när man sitter så att man blir bland de första att ta emot kommunionen.
Men när vi ändå pratar om detta med att undvika att bli distraherad, måste jag ändå säga att jag tror hela detta med kommunionskö och att ta emot kommunionen stående bidrar till sådant ännu mer. Medan man går där läggs mycket av ens fokus på att hålla struktur i ledet, inte gå för fort, för långsamt, se var andra befinner sig i förhållande till en själv etc. Jämför man detta med kommunionsbänkar, där man får tillfälla att samla sig och helt fokussera på det man går till kommunion för, kan jag inte se att kommunionskön främjar det som eventuellt en förflyttning av fridshälsningen skulle främja.
Hoppas att det går igenom. Har länge tänkt på hur det bryter av koncentrationen, med fridshälsningen placerad som den är idag.
Ser inga direkta negativa följder.
Jag tycker det är en jättebra idé. Speciellt med tanke på att det ibland verkar som en tävling om vilka som kan hälsa på mest människor, det blir liksom stor förvirring och ens mentala förberedelse att ta emot kommunionen störs.
Jag tycker nog att Kristina har en poäng med att den nuvarande ordningen understryker freden/friden som genom kommunionen finns mellan dem som är i kommunion med varandra.
Det finns andra sätt att minska stressen och hetsätningen vid den heliga kommunionen som man kan börja med. Till att börja med ersätta nattvardsgången med kommunionsbänkar.
Skrev ett besläktat inlägg på Konvertittbloggen idag: http://konvertitt.wordpress.com/2008/11/25/hetsatning-vid-den-heliga-nattvarden/
Kristina och Johan: Men om man hälsar varandra med frid efter offertoriet (offertoriumet? hur säger man?) måste ju denna fridshälsning fortfarande gälla just före kommunionen, eller? ;) Då blir det ju en fridshälsning inför HELA den eukaristiska liturgi och inte bara inför kommunionen.
Simon. För all del. Fördelarna överväger nog.
Vet ni var fridshälsningen är placerad i de andra katolska riterna?
Kaldéerna har den i samband med fridshälsningen. Prästen ger fridshälsningen till några personer som ger den vidare till församlingen.
Teija:
har kaldéerna fridshälsningen i samband med fridshälsningen? ;)
Nej, det har de inte... (Fniss!)
Var visst lite mer förvirrad än vanligt... Brukar förhandsgranska mina kommentarer med det gjorde jag tydligen inte i går. How silly of me!
De har den i samband med offertoriet, naturligtvis. Det var det jag skulle ha skrivit om hjärnan hade varit vaken.
Tack för era synpunkter!
Jag är också av åsikten att det vore bättre att ha fridshälsningen innan offertoriet. Frågan är om det inte stämmer bättre med hur det gick till i den unga Kyrkan. Om man t ex ser hur Justinus martyren beskriver mässan så sker fridshälsningen innan offertoriet:
"När vi har avslutat våra böner ger vi varandra en kyss.
Sedan bärs brödstycken och en bägare där man har blandat vin och vatten fram till den som leder sammankomsten."
Jag vet inte hur det ser ut i andra ursprungliga liturgier, men Kaldeernas liturgi lär väl vara relativt "konserverad" :)
Allt gott!
Som blivande katolik har jag inte ens tänkt dessa tankar. Jag har inte hunnit lära mig alla ordningar och ritualer.
Men jag måste säga att jag tycker fridshälsningen sitter som en smäck där den sitter.
Men ärligt talat vet jag inte vad förslaget innebär.
mvh
Anja
Förslaget innebär att fridshälsningen flyttas till strax efter predikan och innan prästen påbörjar offertoriet (frambärandet av brödet och vinet).
Allt gott!
Jag som är medlem i en högkyrklig församling i Svenska Kyrkan har fått lära mig att friden först kommer genom brödet och vinet, som prästen förmedlar till concelebranterna, de till ministranterna som bär det vidare till församlingen-"världen" (även om de alltid har en tentens att tjuvstarta) Jag tror att symboliken i detta skulle gå förlorad genom att tidigarelägga fridshälsningen. Dessutom så skall vi förvisso vara koncentrerade på det stora mysteriet som sker framför oss men jag tror det vara viktigt att betona just samhörigheten inför nattvarden. Kommunion går man aldrig till ensam utan som en gemenskap av bröder och systrar, fridshälsningen kan poängtera detta. Frid
Jag har ingen bestämd åsikt i frågan, utan skulle kunna tänka mig vilket som. Ser dock inte den nuvarande hälsningen som distraherande, tvärtom - jag upplever liksom Kristina att det ger en känsla av frid och sämja innan man tar emot Kristi kropp.
Jag har funderat en del på detta sedan Fr. Z skrev att problemet egentligen inte är placeringen utan utförandet. Jag minns den enda gång jag har bevistat den kaldeiska liturgin att fridshälsningen där har en mer "ordnad" form då den påbörjas av ministranterna som hälsar de yttersta i bänkraderna och sedan förs hälsningen vidare från person till person. En sådan fridshälsning skulle inte distrahera på samma sätt som "mingel"-hälsning och således skulle placeringen heller inte betyda lika mycket.
Men om vi skulle spå att fridshälsning även fortsättningsvis ses som ett "avbrott" i liturgin där vi vänder oss från Kristus till varandra så är det såklart lämpligare att detta görs vid offertoriet, även om det bästa skulle vara en mer kristocentrisk fridshälsning.
Allt gott!
Skicka en kommentar