måndag 30 mars 2009

Helgelse genom lidande

Ur en predikan av John Henry Newman, citerad ur Läsningar till Kyrkans dagliga bön, måndag i femte fasteveckan. Newmans predikan är den andra läsningen för dagen, den första var Heb 2:5-18.
Vad som ännu fattas i Kristi lidanden, det lider jag i mitt eget kött, för hans kropp, som är kyrkan. (Kol 1:24)

Vår Herre och Frälsare, Jesus Kristus, kom genom blod lika väl som genom vatten (jfr 1 Joh 5:6): inte endast som nådens och sanningens källa - som upphovet till andligt ljus, till glädje och frälsning - utan som en kämpe mot synd och satan, såsom en som helgades genom lidande (Heb 2:10). Han var, som profetian hade stakat ut, röd i sin dräkt och i sina kläder, likt en som trampar i vinpress (Jes 63:2). Eller med apostelns ord: Han var klädd i en mantel som doppats i blod (Upp 19:13). Där var det eviga Ordets outsägliga lidanden i vår natur, hans förvridna och sargade kropp, hans utgjutna blod, hans själ så våldsamt skild [från hans kropp] genom en smärtsam död, vilken tagit bort från oss hans vrede, vars kärlek sände honom just för att detta skulle ske.

Inget annat än detta var vår försoning. Ingen var med i detta verk. Han trampade vinpressen ensam, och ingen i folket stod honom bi. Upplyft på förbannelsens trä kämpade han med ondskans härskaror och vann han seger genom lidande.

Allt som är av nöden för denna syndfulla värld, för våra själars liv, vår naturs pånyttfödelse, allt det mest glädjefulla och ärorika, hopp, ljus, frid, andlig frihet, impulser till ett heligt liv, religiös kunskap och kraft, allt detta flyter alltså på det mest hemlighetsfulla sätt fram ur en källa av blod. Vår frälsning är ett verk av blod, och vi måste, om vi vill bli frälsta, komma nära och betrakta detta med tro och ta emot detta såsom vägen till himlen. Vi måste ta honom som led på detta sätt till vår vägvisare. Vi måste omfamna hans heliga fötter och följa honom.

Det är då inget att förundra sig över, om några av den heliga kampens droppar, som vätte hans kläder, skulle falla på oss själva. Det är inget att förundra sig över, om vi skulle bli bestänkta av de sorger som han bar till försoning för våra synder.

Och så har det i sanning alltid varit: att närma sig honom har från början varit att, mer eller mindre, bli delaktiga av hans lidanden. De flesta av hans apostlar gick genom livslånga lidanden mot en våldsam död. När de priviligierade bröderna, Jakob och Johannes, kom till honom med sin begäran att få sitta vid hans sida i hans rike, klargjorde han tydligt detta sammanhang mellan närhet till honom och lidande. Kan ni, sade han, dricka den bägare som jag dricker eller döpas med det dop som jag döps med? (Mark 10:38) Det är som om han sade: Ni kan inte ha nådens sakrament utan de smärtfyllda ting de betecknar. När korset sätts som ett märke på era pannor, kommer det att framkalla blod. Ni skall verkligen få motta Andens dop och den bägare som ger gemenskap med mig, men det skall ske med min kamps bägare och med mitt blodsdop som är den pant som följer dem åt. Samma språk talar han vid ett annat tillfälle till alla dem som ville få del av hans döds och lidandes välgärningar: Den som inte bär sitt kors och följer efter mig kan inte vara min lärjunge (Luk 14:27).


Låt oss be:
Barmhärtige Gud, din nåd har gjort oss rika på himmelsk välsignelse. Led oss från syndens gamla liv så långt in i nådens nya rike, att vi bereds för himlens härlighet. Genom din Son, Jesus Kristus, vår Herre och Gud, som med dig Fader och den Helige Ande lvere och råder från evighet till evighet.
Amen!

Inga kommentarer: