Jag har själv gjort testet och fick det här resultatet:
Eucharistic theology
You scored as a Catholic
You are a Catholic. You believe that the bread and wine are transformed by the priest and become the Body and Blood of Christ. Though the accidents, or appearance, of bread and wine remain, the substance has been changed. The Eucharist remains the Body and Blood of Christ after the celebration, and is reserved in the Tabernacle; Eucharistic devotions are proper. As the whole Christ is present under either species, you partake fully of the Eucharist even if you receive only one.
Catholic 100%
Orthodox 88%
Luther 75%
Calvin 50%
Zwingli 25%
Unitarian 0%
Hm, Zwingli 25%? Vad innebär det? Tur i alla fall att jag är 100% katolik ;)
Vilket resultat får du?
38 kommentarer:
Tuve,
Jag blev också katolik. Fastän de ville nästan först ha mig till Lutheran pga av att jag var för fäst vid Bibeln ;-) Nu blev det annorlunda (Zwingli var någon som inte kunde enas med Luther angående nattvarden bl a om jag läste rätt. De försökte tydligen med hjälp av militära medel utbreda den i de katolska kantonerna, men misslyckades. Hmmm den fridsamma reformationen?):
Catholic 100%
Orthodox 88%
Calvin 50%
Zwingli 50%
Luther 25%
Unitarian 0%
Tuve,
Det var så mycket frågor om nattvarden att jag inte orkade fylla i hälften.
Och jag som trodde Zwingli var någon afrikansk stamreligion ;)
Eucharistic theology
You scored as a Orthodox
You are Orthodox, worshiping the mystery of the Holy Trinity in the great liturgy whereby Jesus is present through the Spirit in a real yet mysterious way, a meal that is also a sacrifice.
Orthodox
100%
Catholic
75%
Calvin
50%
Zwingli
50%
Luther
44%
Unitarian
19%
Jeg ble visst Ortodoks!
Og det er de jeg vet minst om...
Men jeg gjettet meg til enkelte ord, som jeg ikke helt forstod. Kansje jeg bør bli Ortodoks?
Hva er Unitarian?
Catholic 100%
Orthodox 88%
Luther 75%
Calvin 50%
Zwingli 25%
Unitarian 0%
Det var svårt att riktigt begripa alla frågor för en icke-teolog som mig, men jag blev 99% katolik ändå :)
89% ortodox också, tror jag
(men hur kan de veta på hundradelen när....? ;)
Z
Ja, man kan verkligen fråga sig hur de kan beräkna det så exakt ;)
Jag blev 100% kristen!
Men det var redan innan jag gjorde testet! ;-)
Man kan ju verkligen fråga sig vad de här testen egentligen säger. Som någon kommenterade på min blogg är det ju väldigt märkligt att jag kunde bli både 100% katolik och ortodox, eftersom dessa båda kyrkors nattvardsteologi skiljer sig åt!
Ytterligare en av dessa quizzer som kräver att man svarar, inte vad man själv tror eller vad den kyrka man håller med tror, utan vad quiz-makaren tror att ens kyrka tror...
Jag testade att svara enligt frågornas exakta ordalydelse, och sedan satt jag och lekte och ändrade ett svar i taget där jag misstänkte att han/hon tänkt annorlunda än vad den exakta ordalydelsen sade.
Det första jag lärde mig var att varje fråga bara verkar påverka siffrorna för EN kyrka. Vad du svarar på "By eating the bread and wine we are united spiritually to Jesus" påverkar t ex BARA procentsatsen för "Calvin". Du blir precis lika mycket (eller litet) "Catholic" antingen du svarar "1" eller "5"...
Detta är alltså förklaringen till att man kan bli 100% katolik OCH 100% ortodox. Fast då får man en "utslagsfråga" där man förväntas markera vad som är "MEST sant" av "the hosts are properly reserved in the Tabernacle and adored" och "the Holy Spirit brings about the presence of Christ". Vad tusan svarar man på det?!?!
Det andra jag lärde mig — eller rättare sagt fick bekräftat, för jag misstänkte det redan från början— var att quiz-makaren kan åtskilligt mindre än vad han/hon tror, och att man därför måste svara fel enligt ordalydelsen för att få rätt enligt vad man faktiskt tror. Min första variant gav t ex bara 81% "Catholic", och det vet ni ju alla som läst mig att det är tämligen åt skogen... Efter litet experimenterande visade det sig att alla de saknade 19 procentenheterna härrörde från samma fråga: "the priest transforms bread and wine into the Body and Blood of Christ". Jag ändrade från 2 till 5 — och vips var jag 100% katolik!
Nu är det ju bara det att även om många katoliker av okunnighet, tankeoskärpa eller formuleringsslarv säger någonting ditåt, så är det ju inte vad Kyrkan egentligen lär! Den andra delen av satsen är givetvis sann, men den första delen är som att säga att "Pelle blev påkörd av en blå Saab". Det blev han naturligtvis inte. Saaben kan inte köra sig själv. Han blev påkörd av FÖRAREN AV en blå Saab. På samma sätt så är det inte prästen som förvandlar brödet och vinet. Det är Kristus själv genom den Helige Ande. Prästen är bara Kristi re-presentant, Hans stand-in — Hans skugga skulle man nästan kunna säga — som lånar ut sin kropp så att vi kan se och höra det Kristus gör. Men för att bli 100% katolik på den här quizzen måste man alltså påstå sig instämma helt i något som rent ordagrant egentligen är heresi (och dessutom skulle få hela den katolska sakramentologin att falla ihop som ett korthus)!
Sedan borde det givetvis stått "Calvinist", "Zwinglian" och "Lutheran" när det nu står "Catholic", "Orthodox" och "Unitarian". (Zwingli är den 2e av de två stora reformerta reformatorerna.)
X och Rudie: Jag hoppas verkligen att det är quizzens uppenbara brister som fått er att framstå som mer reformerta än lutherska, och inte er tro! Rent teologiskt så kan jag nämligen omöjligt räkna ut hur någon som som har en mer reformert än luthersk nattvardssyn samtidigt skulle kunna vara ens halvrenlärig katolik eller ortodox... Luthers nattvardsteologi är väl åtminstone 80-90% renlärig, sett ur katolsk synvinkel. Calvin och Zwingli däremot ligger väl någonstans mellan 10 och 30%.
Tillägg: nu har jag räknat ut att det är 6 teologiska riktningar och 24 frågor = 4 frågor à 25% vardera för varje teologi. Det enda som behövs för att bli "100% Catholic" är att svara "5" på frågorna 11,13,17 och 22. Sedan kan man svara hur anti-katolskt som helst på de övriga... För att bli "100% Unitarian" svarar man "5" på frågorna 4,16,20 och 21... (Rudie, hur i hela fridens namn lyckades du bli 19% Unitarian?)
Kaplansgården: Luthersk präst och 0% Lutheran. Hmm... Vad skulle biskopen säga om det? ;-) Tänk att jag inte upptäckt din — eller din frus — blogg tidigare. Måste kolla närmare på dem när jag hinner. Verkar vara en del intressanta diskussioner.
Tuve: Har du sett vad Kaplansgårdens katt heter? :-)
Kaplansgården
Välkommen hit!
Jag får hålla med dig och D om att det framstår som lite märkligt att en luthersk präst blir BÅDE 100% katolik OCH 100% ortodox, men inte alls luthersk ;)
Kul namn på katten! Får mig osökt att associera med en ljusstöpande munk. Känner ni honom?
D
Kul att höra ifrån dig igen, det var ett tag sedan!
Kul att du orkade ta dig tid att dechiffrera quizzen.
I ljuset av din analys framstår det ju inte längre lika bra att som katolik få resultatet 100% katolik ;)
Men, men, jag kan nog leva med det...
Allt gott!
Vi trengte ikke å svare enten eller. De spørsmålene jeg ikke forstod så bra, trykte jeg selvsagt ikke på riktig eller feil, men et sted i midten!
Tuve
"Osökt"...? :-)
Det kan du säkert! Även jag slänger naturligtvis då och då i mindre exakta sammanhang ur mig att prästen konsekrerar. Antagligen rätt ofta. Det är ju inte uttryckligen osant så länge man vet vad man menar, bara en oerhörd förenkling. Osant blir det först om man menar att prästen gör det av sig själv, att han är subjekt snarare än instrumentet genom vilket Kristus handlar.
Rudie
Titta på frågorna 4,16,20 och 21 en gång till så kommer du förstå varför jag undrade. Bara den som inte alls bryr sig om Nattvarden kan hålla med om dem — och den som inte bryr sig om Nattvarden blir knappast 100% Orthodox och 75% Catholic!
Tuve och D! Ja, det kanske framstår lite märkligt att en präst i en Sk. evanglisk-luthersk kyrka blir 100% Rom. Kat.. Själv kallar jag mig för katolskt troende i Svenska kyrkan, det betyder dock inte att jag är Rom. Kat. i mitt tänkande, men jag skulle heller aldrig kalla mig lutheran.
Tilläggas kan kanske att vi är en inte så liten grupp, just katolskt troende präster i Svenska Kyrkan.
D
F.eks den at man skal dele klemmer og kysser og blomster med hverandre, den forstod jeg ingenting av hva de mente med. Og da svarte jeg en plass i midten.
Men også spørsmålet om at man kansje skulle snakke om Buddha istedet for Jesus, tenkte jeg litt over, for jeg vet veldig lite om Buddha, så det hadde kansje vært interessant? Men så tenkte jeg at det er best å svare helt nei til Buddha på en slik undersøkelse.
Jeg syns slike spørsmål er vanskelige når jeg ikke er så sterk i engelsk. Men så tar jeg ikke spørsmålene så alvorlig heller da! ;)
Kaplansgården
Nej då, jag tycker inte det var ett dugg konstigt att du blev 100% Catholic. Jag tycker däremot det var betydligt märkligare att du blev 0% Lutheran. Dels för att du, som sagt, skall föreställas vara luthersk präst; dels för att nattvardslärorna, också som sagt, trots allt är förhållandevis lika; och dels för att inte ens jag lyckades komma tillnärmelsevis så lågt.
Jo, jag vet. Jag tillhör ju själv samma grupp — bortsett från att jag inte är präst alltså. Och Tuve känner allt en och annan han med. Den ljusstöpande munken med samma namn som er katt t ex.
Sedan skulle väl för all del rätt många inom högkyrkligheten säga att man inte kan vara katolskt troende om man är för kvinnliga präster... ;-)
Det är dock inte så att jag på någotvis är positiv till ordningen med kvinnliga präster, tvärt om!
Ja, Kanske är det märkligt att jag blir 0% lutheran men det har nog att göra med att jag i "testet" inte bekänner mig till läran om ubiquiteten, men till läran om trassubstansiationen.
Kaplansgården
Ursäkta att jag blir privat (Tuve kan ju ta bort mitt inlägg om det känns opassande) men...
...är inte din fru präst i Svenska kyrkan?
Tycker du inte att hon ska få vara det?
(Förlåt, som sagt, jag kan ha missuppfattat)
Förlåt, men när jag går till din sida och klickar på länken "Min fru" så kommer jag till en tjej som uppenbarligen är gift med dig, och som påstår sig vara präst...
Nog har jag hört om en och annan kvinnoprästmotståndare som ändrat åsikt väldigt fort när de råkat bli förälskade i en kvinnlig prästkandidat — men jag har hittills aldrig stött på någon som gift sig med en UTAN att ändra åsikt. Har du alltså gjort det? Erkänner du inte din frus ämbete? Och hur blev du vigd?
Det stämmer att min fru är prästvigd. Vi har olika syn på ämbetet och det fungerar bra eftersom vi respekterar varandra. Detta betyder vidare att jag alltså inte övergivit min ståndpunkt i och med att vi gift oss.
Hur det gick till när jag blev vigd undrar de, på det kan jag svara att det gick till som på alla andra vigningar i Visby.
Z: Du har inte missuppfattat, min fru arbetar som präst i Svenska Kyrkan. Jag menar att det är fel med kvinnliga präster. Vi respekterar varandras ståndpunkter och i kyrkliga angelägenheter angerar vi utifrån denna ömsesidiga respekt av varandras val och ståndpunkter.
Kaplansgården
Jag måste säga att jag högaktar er verkligen för detta, även om jag inte direkt avundas er situation...
Kul att få besök från fler av er högkyrkliga i SvK. Som D antydde, så känner vi en ljusstöpande namne till er katt.
Allt gott!
Blir nog aldrig katolik enligt det här testet...!
You scored as Zwingli
You are Ulrich Zwingli. You believe that bread and wine are symbols of the absent Jesus. You believe in interpreting Scripture reasonably.
Zwingli 50%
Calvin 38%
Orthodox 31%
Luther 19%
Catholic 0%
Unitarian 0%
Roligt med de katolska bloggarna, tycker jag.
Som du vet störst av allt är kärleken, det kanske låter flummigt, men du förstår säkert vad jag menar.
Ljusstöparen känner även jag.
Tuve!
Hva er forskjellen på Ortodoks og Katolsk nattverd? Jeg trodde de var ganske like...
Og er det noen som vet hva slags syn Ulf Ekman har på nattverden nå?
Ulf Ekman tror på "realpresens" i nattvarden, och om du läser hans bok "Tag och ät", ser du att hans nattvardssyn stämmer bra överens med det katolska.
Som en katolsk skribent skrev i Världen idag för en tid tillbaka: Ulf Ekman förtjänar stor respekt för sitt frimodiga närmande till kyrkan. Livets Ord är idag enligt mig, det frikyrkliga samfund som teologisk sett står närmast kyrkan." - Andres Lempira i Världen idag 2007-05-07
Visst stämmer att Livets Ord och Ulf Ekman förändrats, men om förändringen är positiv är det många som frågar sig.
Tyvärr är det få svar att få på många stora frågor ang. den nya ekumeniken från Livets Ords ledare.
Rudie & Andy
Jag vet faktiskt inte exakt vad som är skillnaden mellan katolsk och ortodox nattvardsteologi. Jag tror att katoliker får gå till kommunion i ortodoxa kyrkor, men inte omvänt.
Jag kan förstå att det kan kännas stötande för er i frikyrkan om Ekman har en så pass katolsk syn som du påstår, Andy. Men kan inte han ha varit inspirerad av den Helige Ande när han läst sin bibel och kommit fram till denna syn?
Allt gott!
Andy
Jeg trodde også at Ulf Ekman hadde fått et katolsk syn på nattverden. Men så spurte jeg en katolsk prest om hvorfor ikke Ulf Ekman da kan få ta nattverden i dKK, og da sa presten at Ulf Ekman mer hadde et nattverdsyn likt det Luther hadde.
Og det forvirrer meg litt!
For jeg har også hørt at Ulf Ekman har fått et katolsk syn på nattverden. Men kan det være andre katolikker som mener at Ulf Ekman har et katolsk syn på nattverden?
Tuve
Det betyr vel at det ikke er så store forskjeller i den Ortodokse og Katolske nattverd? Men rart at jeg ble 100% Ortodoks og 75% Katolikk, om de er omtrent like. Det jeg liker med dKK syn er at nattverden er en trossak, og ikke bare et minnesmåltid. Da den åpenbaringen gikk opp for meg, fikk også nattverden en åndelig mening for meg. Men det som er synd at det var først da det gikk opp for meg hvor stort nattverdsmåltidet er, jeg ikke kan få ta del i nattverden. ( i dKK ) Og det syns jeg er trist.
Är tydligen Calvinist på äldre dar:
Eucharistic theology
You scored as a Calvin
You are John Calvin. You seek to be faithful to Scripture, and to harmonize difficult sayings. You believe that in the Lord's Supper those who have faith are united to Christ, who is present spiritually, yet in a real way.
Calvin
100%
Orthodox
63%
Zwingli
56%
Catholic
38%
Luther
25%
Unitarian
0%
Det verkar inte som om någon lyckats bli unitarian, mer än Rudie, som hade en marginell dragning åt deras håll. Men hennes unitarianism kan ju lika gärna förklaras av att "De spørsmålene jeg ikke forstod så bra, trykte jeg selvsagt ikke på riktig eller feil, men et sted i midten!"
Är det någon som har en klar uppfattning av vad unitarianer tror angående nattvard?
Allt gott!
Tuve!
Det kan være at Ortodokse ser mer det mystiske med blomster, kramar og kyss og slikt! For jeg har funnet flere som er litt Unitarian på en Ortodoks blogg! Her: http://selahblogg.wordpress.com/
Tuve
Har du hørt om Andy som fikk se Jesus i Nattverdsbrødet i et katolsk kapell?
Som var protestant som mente paven og den katolske kirke var antikrist! Og som nå er blitt katolikk!
http://www.profeti.dk/nyheder_artikler/jesus_ses_i_hostien.html
Rudie
Tack för länken, skall kolla så fort jag får tid.
allt gott!
Rudie
Jag tänkte jag skulle skriva lite kring det som du tar upp i din kommentar ovan i ett inlägg så snart jag får tid.
Det handlar om nödvändigheten av tårarnas ekumenik...
Allt gott!
Kaplansgården
Intressant. Och glädjande att det fortfarande finns NÅGRA i denna alltmer intoleranta kyrka som tror på att man kan umgås med folk som tycker annorlunda än man själv...! Ang vigningen så syftade jag givetvis på att det åtminstone officiellt har varit vigningsstopp i över tio år för folk som säger vad du skrev. Glömde biskopen att fråga pga din fru? ;-)
Rudie
Ortodox och katolsk nattvardssyn är väl i grunden ungefär densamma. Skillnaderna är väl dels att RKK sällan ger upp innan de har lyckats utforma en exakt formulerad utsaga om varenda teologisk detalj, medan ortodoxerna föredrar att låta Mysteriet vara mysterium och inte anser att allt måste förklaras; dels att man rent fromhetsmässigt har utvecklats åt en smula olika håll. Så har t ex RKK utformat en exakt lära om transsubsstantiation, medan de ortodoxa aldrig ansett det nödvändigt att specificera hur förvandlingen sker. Och RKK har utvecklat ett antal former för Sakramental Tillbedjan, vilket är mer ovanligt i de ortodoxa kyrkorna. Men även de ortodoxa tror givetvis ATT det sker en förvandling och ATT den förvandlingen är bestående.
Vad UE beträffar så har jag inte läst hans bok och borde väl inte yttra mig, men gör det ändå. Jag tror säkert att han gått en bra bit MOT en katolsk nattvardssyn, men jag är rätt övertygad om att han inte gått tillnärmelsevis ända fram. För hur ofta firar de Nattvard på LO? Inte under de ca tio dagar man kan hitta under ”veckans händelser” just nu i v f. Och vem celebrerar? Det räcker inte att tro på realpresens, det måste vara giltigt också...
Att folk säger att någon blivit ”katolsk” skall du nog ta med en nypa salt. För somliga räcker det att någon tagit ett enda steg så är han plötsligt ”katolik” — även om det är nittionio steg kvar!
Tuve
Enl CIC får (under vissa förutsättningar) katoliker gå till ortodox Kommunion och vice versa. Vad de ortodoxa kyrkorna beträffar så tror jag de har rätt olika praxis för vad de tillåter.
Biskopen var väl medveten om var jag stod i frågan och det var var för honom aldrig något problem!
Skicka en kommentar