fredag 25 januari 2008

Länktips: Vad är kommunion?

Hos Z förekommer ett intressant samtal kring kommunion/nattvard.

Min syn sammanfattas så här:
Antingen är man i kommunion och deltar i kommunionen eller så tar man konsekvensen av att inte vara i kommunion och deltar inte i kommunionen... Kommunionen är det synliga tecknet på den osynliga enheten. Finns det ingen osynlig enhet så blir det synliga tecknet förljuget...

Jag går inte till nattvard i lutherska (eller andra protestantiska) församlingar eftersom jag inte är i kommunion med dem. Jag saknar en enhet i sanning med dem och kan därför inte delta i deras nattvard. Därmed inte sagt att jag inte kan delta i deras gudstjänst och be tillsammans med dem. Men jag kan inte ta del i det synliga tecknet på enhet med dem som jag inte har enhet med...

Allt gott!

Technorati Tags:

2 kommentarer:

Z sa...

Hej Tuve
Frågan är intressant och jag är nyfiken på icke-katolikers svar, men det är kanske inte så många som vet att "kommunion" och "nattvard" är samma sak hos oss RKK-are.
Jag länkar till denna post imorgon.

Z sa...

...ooops, men nu ser jag att du är tydlig med detta: "kommunion/nattvard"