torsdag 3 januari 2008

Himmelssängen - resultatet av ett av mina intressen

Jag tänkte jag skulle avslöja ett av mina intressen: Snickeri. Jag är en amatör, men har likväl ägnat en del tid och energi åt detta och tycker det är roligt... Jag kommer troligen skriva om detta intresse då och då.

Idag tänkte jag skriva om mitt senaste stora projekt. En himmelssäng.

Vi hade köpt en dubbelsäng billigt, vilket straffade sig, den gick av på mitten. Vi märkte det en dag då det inte gick att få in damsugarröret under mitten av sängen... Vi stod då inför valet att köpa nytt eller att jag skulle ta mig tiden och göra en säng. Min fru ville ha en himmelssäng (verkar som om det finns en allmän svaghet för sådana hos det täcka könet). Min reflektion var att det skulle bli tvunget att göra den isärtagbar, eftersom vi inte har dörrar och trappor av enorma proportioner... Eftersom jag aldrig gjort en säng och alltså än mindre en himmelssäng, och allra minst en isärtagbar sådan, så hade jag mina betänkligheter, men jag inlät mig likväl i företaget.

För att underlätta så mycket som möjligt så köpte vi färdighyvlat virke för att slippa krångla med mina hobbymaskiner i onödan. Sedan var det bara att mäta, fundera och fantisera. Slutligen hade jag en ritning som jag trodde skulle kunna fungera och se snygg ut. Då började själva snickeriarbetet, som mest bestod i att fräsa ut olika dekorationer. Men det gällde naturligtvis också att få till tappar och tapphål, så att det skulle bli möjligt att få isär det hela när vi en dag skall flytta.

Efter ett par månaders slit på kvällar och helger i vår källare så var det dags att montera det hela. Jag hade då ingen aning om det skulle hålla ihop, eller om allt skulle visa sig bli en flopp i regalskeppet Wasas proportioner. Efter en hel del möda lyckades vi få ihop det och få det att stå. Tro det eller ej, men det blev faktiskt mycket stabilt. Sängen är inte alls ranglig, vilket jag nästan tagit för givet, utan den känns stum då man tar tag i den.

Sedan har min fru tagit över och målat sängen, samt satt upp förhängen. Det hela blev faktiskt ganska skapligt i slutändan. Långt bättre än vad jag hade förväntat mig...

 Här ser ni sängen genom vår sovrumsspegel.

 Ovandelen av en av stolparna.

 Foten av samma stolpe.

 Vår bild av Jesus ovan huvudändan, med texten
"Jesu, Ufam Tobie" ("Jesus, jag förtröstar på dig" på polska).

6 kommentarer:

RUDIE sa...

Så flott sengen ble! Du er jo en kjempeflink snekker!

Anonym sa...

Tuve,
det där absti... eller vad det hette som Du skrev om på Johans blogg är väl inte aktuellt nu?
;-)

Anonym sa...

Min svärfar sa en gång ang. en sänghimmel (tyg man hänger ovanför sängen...) :
"Varför ha sänghimmel, när man kan ha himmel i sängen...!"

Jättefin säng! Du är duktig!

Tuve sa...

Haggaj
Nej, det är inte längre adventstid, som du kanske vet ;)

Men jag kommer nog ha en del att göra den närmaste tiden, så det kommer inte bli så värst mycket skrivet här ändå, skulle jag tippa...

Men jag har några idéer som jag planerar att skriva om så småningom.

Allt gott!

Anonym sa...

Tuve,
Fina bilder!

Anonym sa...

Underbar!!