tisdag 11 december 2007

Professor of Love

Mother [Teresa] opened her first mission outside India in Venezuela. A rich family in Cocorote had given land to the Missionaries of Charity to build a home for orphaned children. When Mother Teresa visited South America, she went to thank the family. She noticed that their first-born child was 'terribly disabled'.

She asked the mother, 'What is his name?'

'Professor of Love,' replied the mother, 'because this child is teaching us the whole time how to express love in action.'

'There was a beautiful smile on the mother's face as she said these words,' said Mother.


Källa: Reaching Out in Love, Compiled and Edited by Edward Le Joly & Jaya Chaliha

4 kommentarer:

Anonym sa...

Ett mycket vackert inlägg!
X

Anonym sa...

Håller med X, mycket vackert!

Jag tänker, vad händer med vår förmåga att älska om man framöver allt mer väljer bort barn med besvärliga funktionshinder? När alla blir "perfekta"? Ett samhälle som inte tillåter sårbarhet, svaghet, behov och beroende.

Johan A. Stenberg sa...

Är "Proffesor" hindi för "Professor"? :)

Tuve sa...

Johan
Ja, det måste det ha varit... :)
Har boken på jobbet så jag kan inte kolla om jag bara skrev av fel eller om jag citerade rätt och de skrev fel... Har i alla fall tagit mig friheten att rätta i mitt citat...

Den boken är en skatt, jag brukar slå upp någon kort historia när jag känner mig distraherad (vilket händer alltför ofta...)
Allt gott!