fredag 17 juni 2011

Aletheia, frifräsar-pravda II

Jag är i ständig moderation från Aletheia! MTC förklarar det numera som att jag är en "extrem-katolik", som har omfamnat en tradition - Kyrkans - se här! Och att citat; "Djävulen bryr sig inte om vilken religion vi fastnar i"!

Jag vill bara förtydliga. Jag är katolik och tror att Gud uppenbarat sig i Skrift och tradition eftersom Skriften säger så (t.ex. 2 Tess 2:15 och Kyrkans liv alltid betonat det så)! Om det är extremt är alla före 1500-talet extrema och de flesta än idag!

Jag sörjer inte att jag inte får komma till tals på frifräsar-pravda. Forumet är pinsamt i dess nuvarande form! De ständiga angreppen mot Kyrkans tro är och förblir lågvattenmärken (det finns fler lågvattenmärken också). Den som söker finner (det är ett gudomligt ofelbart löfte) t.ex. bland de 99 svaren på antikatolska invändningarna här!

Käbblet och antikatolicismen på Aletheia har jag tröttnat på, redan innan jag censurerades bort därifrån, men jag chockas fortfarande över den monu-(sakra)-mentala okunnighet som frodas i viss protestAnde-sfär!

Rädsla, okunnighet och ovilja att förstå andras perspektiv är gödning för antikatolicism! Kyrie eleison! (=Herre förbarma dig)

Att jag gjort några dumma kommentarer kanske skrämt bort någon (bestämd form) från att undersöka KK:s argument (jag jämförde Emil Gustavssons humorlöshet med djävulens dito), men jag tvivlar starkt på att detta är ett verkligt scenario. Upplever jag att jag trampar över, ber jag om ursäkt! Christe eleison!

Aletheia och Erevna är två små "antikatolska" (=KK är ej kristen) skamfläckar i bloggsfären! Och det står jag för ända tills döddagar! Kyrie eleison!

Jag kommer i mån av tid publicera mer uppbyggligt katolskt material här! Tänkte samtidigt som jag går ignom Skriften också börja systematiskt sammanfatta katekeserna (stora och lilla) som är 2 av världens absolut bästa böcker från modern tid... Tolle lege (tag och läs som Augustinus fick höra, fast då gällde det Skriften, som dock ledde honom då in i Kyrkans tro)!

6 kommentarer:

Anonym sa...

Nu är jag inte katolik, men jag blir också upprörd över det som alethia skriver... Men undrar om inte dessa konspirationsteorier är värst ändå....

Själv så misstänker jag starkt att en eller ett flertal på alethia har psykiska problem....

Allvarligt så misstänker jag det.

/Michael Hawk

Anders Gunnarsson sa...

Välkommen hit Michael!

Ja, vem är egentligen helt frisk efter syndafallet... :-)

Men det finns ju grader även i helvetet! :-)

Tänk om jag skulle ägna mitt liv åt att angrippa missionsförbundet som de angripper KK! Tröttsamt värre!

sa...

Tuve (på Aletheia): "Jag tycker att SÅ hade långt mer att bidra med på Aletheia än dussintals högmodiga och uppblåsta frifräsare, ingen nämnd, ingen glömd… SÅ är ju åtminstone lite rolig och har lite självdistans, vilket tyvärr tycks vara en akut bristvara bland Aletheias kommentatorer."

- Tack Tuve för din support! ;)
Allt gott!

Tuve sa...


Det var så lite så (ursäkta ordvitsen). Det var dock inte så mycket support av dig som det var kritik av aletheias kommentatorer... ;)

Allt gott!

Anders Gunnarsson sa...



Ja, Tuve:s reaktion säger tyvärr (nog) mer om dem än om dig. Eller för att spetsa till det (OBS, du förstår ju humor, så till dig kan jag skriva SÅ här) "det finns grader även i helvetet" (även om SÅ inte tror på det heller) :D

Allt gott i treenighetstiden!

SÅ sa...

Annorz, jag tror inte på det katolska helvetet. Jag tror på det judiska gehenna. Om det finns grader där vet jag inte. Jag hoppas genom Guds nåd genom Jeshua Messias att aldrig få veta det heller. ;)
Allt gott!


Ps/ Pingsten är förbi. Nästa högtid är Yom Teruah.