lördag 25 december 2010

Julefrid

Nu är det insnöat och stilla. Vågade/orkade inte riktigt ta mig till Kyrkan (St Petri i Trollhättan) igårkväll, men njöt av midnattsmässan från Rom, som är en av de få bra traditionerna i Svedala (annars är jag inte mycket för TV-utbudet). Man längtar till Rom och Jerusalem. Hoppas man kommer dit, de närmsta åren. Inte för att se Petruskatedralen (då den är för vulgobarock för min smak), men för att få besöka de heliga platserna (mitt första besök i Jerusalem gick ut på att undvika de hedniska kyrkorna ;-) )

Nu är det julfrid, förutom att ungarna måste ha batterier till julklapparna... Så man får ge sig ut i snörasket och låta "mammon" få sin del av guldet, så att krutröken stillar sig i vardagsrummet! På eftermiddagen kommer den katolska mässan till lilla kalla, insnöadde, solindränkta Uddevalla och den människoblivna Kristus kommer till oss oansenligt, tyst och nästan omärkbart! Det är förunderligt vackert alltsammans! Guld, snörökelse och myrra sammanfattar Julen rätt bra!

8 kommentarer:

Teija sa...

En god och välsignad jul önskar jag dig och familjen! Och må mässan ge er frid...

Kalle sa...

Jag önskar Dig en Välsignad Jul, broder!

Tobias H sa...

Peterskyrkan är ingen katedral! Och den kräver viss tillvänjning, men det är fantastiskt att gå dit en tidig morgon då mässor firas på alla sidoaltaren.

Ja, och så god jul...

Anders Gunnarsson sa...

Tobias

Jag tror dig. Och när det gäller katedralstatusen har du säkert rätt. Vad är det om det inte är katedral?

Kristian Grönqvist sa...

Det är en Dom

Lewanu sa...

Tuve, Jag skickade dig en kommentar på http://lewanu.wordpress.com/2010/12/16/anvandning-av-preventivmedel-ok-eller-inte-ok-om-man-foljer-bibeln/#comment-659
Kanske svarar du hellre på den här?

””788 Tillbedjan av Maria och helgonen genom avbilder började ta form.”
Kyrkan förbjuder, med uteslutning från Kyrkan som konsekvens av brott mot detta förbud, att man tillber någon annan än Gud! Detta är och har alltid varit Kyrkans lära!
Att vi vördar henne för vad hon fått nåden att vara och göra är en fundamentalt annan sak! Vi vördar även de gammaltestamentliga profeterna för vad Gud gjort med dem”
- Att ni så behändigt har bytt ut ordet tillbe till vörda är ju bekvämt. Inte ens Jesus ville att man skulle be till honom utan bad själv alltid till Fader eller Gud och lärde lärljungarna att be Fader vår som är i himlen. En människa som är död blir en ande/spöke och Gud är VÄLDIGT TYDLIG med att vi inte ska ha med dödas andar att göra.
Så du kan kalla det för vördnad om du vill men det förändrar inte faktumet.
Jag träffade en före detta katolik på Irland som hade blivit frälst och låtit döpa sig till kristus. Han berättade om alla dessa böner som bads till Maria med hjälp av sitt radband.
Han sa faktiskt bad, inte vörda och han gav mig också sin ”bönebok” så den har jag hemma. Lika bra att han blev av med den.

Tobias H sa...

Anders, Kristian

Peterskyrkan är en påvlig basilika - liksom exempelvis S:a Maria Maggiore.

Roms katedral (=domkyrka) är Lateranbasilikan (San Giovanni). Där finns påvens biskopsstol.

Anders Gunnarsson sa...

Tobias

Tack för svaret. Trodde nog att Kristian var fel ute, även här... :-)