onsdag 2 februari 2011

Mäss-i-anor och Messianer

Jag har förstört klimatet på "lewanu:s" blogg igen. Förra gången vart det preventivmedelsdiskussion med Tuve och Anders vs Betil och Judit! Den vart bisarr, nu blev det (nog) värre!

Nu vart det SÅ och Judit (lewanu) et al om katolicismens ursprung och hedenRomska rötter. Igår på kväll lackade jag ur (var väl övertrött) och skrev en ironisk berättelse om hur det verkligen gick till i Kyrkohistorien. Jag citerar från ett framtida referensverk: ”Annorzkrönikeboken” kap 2 och 15;

”Det var en gång ett gäng svartenister som försökte infiltrera ”Yeshuasamfundet av de verkligt sista dagars heliga”. De smög sig in och bluffade sig igenom alla intagningskraven (de åt fläskpannkakor och körde EPA-traktor på Shabaten). Vips, så vart de i majoritet och lönnmördade sina bröder, med dolkar som gömts i krucifixen. När de läste i de andras heligas böcker, så upptäckte de en historia som verkade otrovärdig, så de slet ut de sidorna. Restän bevarade de troget (de tog alltså över Yesuanissarnas skrifter) och förde ett stillsamt korkat (saliga är de korkade, ty de sjunka inte så djupt i satanism) liv i kloster, där ”Yeshu-arvet” bevarades under ett millenium! Plötsligt blev en av svartanisterna övermodig och tog makten över de andra. Han krävde att få bli kallad ”Pappan”, tog därför på sig konstiga kjolar och kulörta hattar och tillbad solen i lönndom… De andra bugade sig, utom puritist-baptist-kassören som gjorde motstånd, men han lönnmördades också, men hängdes sedan upp på en träpåle (ej kors). Då hurrade alla satanisterna och ”flärdi-klärdig-nalerna” av en skökotyngd babylonie-skit-rit och sjöng:
trevlig, trevlig, trevlig är Herren Papaot” och Yeshua fick ta sin moppe och åka därifrån till oljeberget!

När Yeshua väntat i 1700 år åkte han till amerikat och bland 30 000 andra trumo-flum-heresier i gör-det-själv-tolkningsdjungeln fick Han nu först de riktigt verkligt sanna lärjungar i båten igen. Sen kom den sista tiden och båten seglade iväg på havet och alla andra dog i harmaggedon och tjernobylstjärnan klöv vattnet och vredeskålarna tömdes över satanisterna. Sen levde alla ”de verkligt sista dagars heliga” lyckliga i alla sina dagar och katekisso-strofböcker brändes och kjolarna och kulörthattarna förtärdes i salPETERsyra. Då öppnade sig underjorden och slukade HedenRom och hagel förtärde kate(stof)dralerna och domSkökorna!”

Känns det inte igen? Detta är alltså en hemlig kopia som jag hittade i skogen, skrivet på gammalhebreiska och det är sanningen om kyrkohistorien, från de som sedan mördades. Jag svär att detta är från Elohim! Nisse i Salem kan intyga att det inte är hittepå eller något Blahaj!


Att nån (nog) tror att detta var seriöst, säger något om den "(avgrunds-)djupa" kyrkohistoriska nivån, som odlas i frifräsarperiferin! Hur ska man takla sånt här? Någon som har tips! Själv börjar jag tvivla på människans bildningsbarhet.

Ja, saliga äro de korkade, de behöva inte sjunka in i bokträsket! Ja, ler du mycket och springer fort, syns det inte att du är korkad eller att själen är oroad! Saligt och antiintellektualism är (nog) varandras parhästar i några frifrälsarsammanhang!

5 kommentarer:

Zoltan sa...

Annorzzz,

har du på allvar funderat på om de du försöker debattera med är vid sina sinnens fulla bruk?

Andra är helt enkelt bara korkade - hur ska du kunna nå någon som är imbecill?

"...Och de orena andarna for ut ur mannen och in i svinen, och hjorden rusade utför branten ner i sjön. Omkring 33000 djur var det..."

(Ändrade antalet besatta för att bättre motsvara dagens verklighet)

Alternativt kan du ju alltid snacka med fåglarna i skogen och djuren på marken - andra har också bytt publik och omvänt vargar (men, vi har ju inte så många kvar)...

Min hållning är helt enkelt att låta hysterikerna klösa ögonen ur varandra.

Kristus kan inte tvingas på någon - men det finns många andra som är beredda att lyssna.

Byt publik?

Katarina sa...

Det är märkligt att denna s.k. 'messianska kristendom' eller 'messianska judendom' lyckats breda ut sig så mycket på internet. Tidningen Dagen hade en artikelserie om denna rörelse för några år sedan. Då beräknade man deras medlemmar och sympatisörer till högst 300 här i Sverige. Kanske finns det något flera idag. Jag vet inte. De flesta verkar vara fd pingstvänner. Intressant är att de inte räknas som vare sig kristna eller judar av de etablerade kristna samfunden eller av företrädare för judendomen.

Jag har besökt den sajten, du nämner, ibland och inte förstått vad de pratar om. Tycker att även Aletheia mer och mer talar samma märkliga tungomål.

"Saligt och antiintellektualism är (nog) varandras parhästar i några frifrälsarsammanhang!"

Ja, så är det nog.

hilaron sa...

Mitt tips är något som jag själv inte riktigt följde när jag blev katolik och fortfarande har mycket svårt att leva upp till, särskilt när det hettar till: ta det lugnt, låt dig inte upphetsas, bevara friden och förlita dig på Jesus, satsa mer på din egen helgelse än på att kasta pärlor åt svin, älska din familj av hela ditt hjärta och gör allt du kan för att omvända dem till Kristi Kyrka, älska dina vänner och umgås med dem och ta med dem i Mässan om tillfälle ges, berätta om Jesus och glädjen i tron, visa med ditt liv att du är en ny människa, som lagt av dig den gamla människan, be för dina fiender, dina ovänner, någon som irriterar dig osv. Lev evangeliet helt enkelt!

Angående internetdiskussioner säger jag som jag sa till Pontus, en god vän till mig som var inne här för ett tag sedan: innan du skriver ett inlägg, rannsaka dig själv och dina intentioner; var ärlig mot dig själv: skriver jag detta därför att jag vill vinna en själ för Kristus (och är det sannolikt att hon vinns till Kristus om jag skriver) och skriver jag det på det sätt som jag tror kommer vinna denna själ för Kristus eller skriver jag det för att upprätthålla min egen fåfänga och stolthet, min besserwisserattityd, skriver jag det för att jag älskar att höra/läsa mina egna ord eller för att jag vill att ännu en själ ska få glädjen av evig lycka? Jag tror, att om vi katoliker gjorde en sådan rannsakan - det behöver inte ta lång tid, bara man är ärlig med sig själv - så skulle mycket av osämjan på internet försvinna. Dels därför att vi skulle skriva mindre, dels därför att det vi skulle skriva vore skrivet i Kristi Ande i högre grad än idag. Men det kommer alltid finnas de som är ovilliga att ta emot evangeliet; följ då Kristi ord: skaka av er dammet från fötterna, det skall tala emot dem!

I grunden handlar det väl om att diskutera, att möta och att predika evangeliet, snarare än att debattera. Om du inte kan diskutera med någon, vilket kan vara svårt över internet, särskilt om du inte känner personen: låt bli.

För ett tag sedan fick jag mig en rejäl tankeställare om varför jag skrev och försöker nu leva som jag lär ovan, även om jag givetvis misslyckas...

Jag hoppas det var till hjälp!
David

Anders Gunnarsson sa...

Tack Zoltan och Hilaron och Katarina...

Jag tror ni har mkt kloka tankar...

Allt gott

Kristian Grönqvist sa...

Fria fantasier är inte alltid så lätta att kontrollera, t.o.m.tolkningar av samma skrift kan ge problem i koordinationen.
Kul att Du kan se det från den humoristiska sidan.