torsdag 10 februari 2011

Söta antikatoliker























Östanbäcks ekumenik får svallvågor i den antikatolska bloggsfären!

Måste hänvisa till en rätt söt kommentar i Vakna Sverige (varifrån jag nu precis blivit avstängd, då de vill ha kvar den rena tron)! Min kommentar var f ö: "Ekumenik är bra. Östanbäck är fantastiskt! Läng leve benediktinspiritualiteten..."

GUNNEVI: Hoppas han blir väckt ur villfarelsen och verkligt frälst !
Andreas, TACK för din hemsida !

ANDREAS: Skulle varit underbart om han blev frälst! Tänk vad han kunde vunnit folk för Herren inom katolska kyrkan!

Be för att denna enkla lilla blogg får fortsätta vara en plats där sanningens ande råder.


mvh
Avstängaren
Andreas - "Iskalla killen"(obs mitt tillägg)- Frost


Man undrar hur stor framgång man har att omvända någon, genom att sluta argumentera med dem... :-)

Där logiken och argumenten tar slut, där funkar bara knytnävar, avstägning (Aletheia, Vakna Sverige, Huldas, Ulf Ekmans blogg och numera även Christian den gode:s Erevna) och till slut bål!

Jag kan inte sluta skratta i tragikosmiska skrattsalvor! Hihihi! Tragik i kubik (tragik på längden, tvären och i avgrundsdjupet)!

Nu har också min adoptivbror (Tommy Brorsson) lyckats kapa åt sig Stefan Svärds blogg för en nivå, som inte kan kallas för annat än avgrundsdjup! Jag skäms så jag rodnar (å min familjs vägnar)!

Vincit omnia Veritas!

30 kommentarer:

hilaron sa...

Återigen rekommenderar jag Mortalium Animos. Vad är det för inneboende bra med att folk tror sig vara katoliker utanför den katolska Kyrkan? Det kan vara ett tecken på ett närmande, men också ett tecken på att man själv tror sig definiera gränserna för sin religion...

Anders Gunnarsson sa...

Hilaron

Jag tror att det är läge för de s k "katolikerna" att bekänna färg i SvK. Och då kan det gå som det gör i CoE! Jag läste MA, det var bra...

Tack för tipset!

Anders Gunnarsson sa...

Hilaron

Jag skrev en längre kommentar, och länkade till Piltz brev...

Katarina sa...

Annorzzz, jag tog mig en titt på kommentarerna på "Vakna Sverige"...
Och jag trodde knappt att det var sant, det jag fick se. Verkade ju som att de var s.k. 'internet-troll' allesammans. Någon påstod, t ex, att det nog inte fanns någon som höll med dig. Jag gör det =) Och säkert många med mig.

Nej, det är märkligt och skrämmande att det finns sådana rabiata katolikhatare i Sverige idag. Får bara hoppas att de är få till antalet. Då kan vi ju strunta i dem. Eller hur?

Anders Gunnarsson sa...

Katarina

Jag blir inte förvånad längre. Hela min släkt är sån där... Ignorans är enda botemedlet och att älska Gud och medmänniskorna än mer. :-)

hilaron sa...

Annorzz: Jag hoppas att du menar att ignorera det och inte okunskap (ignorans). :D

Teija sa...

Grattis till att ha blivit avstängd från sådana sammanhang, Anders!

Christian sa...

Om någon undrar varför den söte Anders ofta blir avstängd så kan ni läsa endan hur trevligt han agerar i dessa sammanhang

Jag skriver i en kommentar på en blogg:

M t p ditt beteende, på inte minst denna blogg, som omfattar bl a direkta lögner, insinuationer och personagrepp, så föreslår jag att du genast biktar dig...

...

Ursäkta men var hittar du något som jag skrivit ovan som ens kommer i närheten av dina personangrepp och lögner?

V g visa nu på att jag hånat dig eller skrivit något ”hatiskt” el dyl ovan, som du antyder!

Om du inte kan det varför ljuger du i så fall och kommer med div påhitt om mig?

...

Enligt min mening har jag genomgående fokuserat på sakfrågan i kommentarerna och argumenterat för min sak och mot er i det jag jag skrivit ovan medan du allt som oftast avviker frän ämnet och diskuterar andra saker som t ex min person och angriper den.

Dåligt stil även om jag av erfarenhet inte väntade mig mer av honom som på denna blogg tidigare antydde att han t o m önskade se mig död genom att rikta ett R.I.P till mig.

Han har dessutom skrivit ett inlägg på sin egen blogg tillägnat mig där han atämplar mig som fanatisk antikatolik, något som är helt fel. Vad jag vänder mig emot är läran. Jag skiljer till skillnad från honom på sak och person.

Jaja han anser väl att ändamålen helgar medlen…

Låt oss nu se lite på vad den stackars hånade katoliken har skrivit ovan och hur det ska tolkas..:

AG Karln är ju helt sanslös:

Person som håller fast vid sina argument och upprepar dem

AG ni kastar mycket skräp på en aktiv katolik, ni har kanske ensamrätt på dyngspridning

personer som sakligt argumenterar för sin sak och med stöd från Skriften visar att katolsk uppfattning är felatkig.

AG lat analfabet, katolikilliterat, -analfabet

person som inte vill redogöra för katoliker argument men som korekt har återgivit deras uppfattning i frågan.

AG Christian spyr galla över min religion

betyder att komma med argument som Anders inte kan bemöta.

AG tomma ”biblicistiska” retorik. Christian har gett sin biblicistiska skyggdlappssmala enkelspåriga

betyder att hänvisa till Skriften som stöd för sin uppfattning.

AG trött på dina invektiv över min religion

komma med motargument mot Anders religion.

AG Småpåvefilosofin har aldrig varit tydligare… Du är medelpunkten varmed all tolkning snurrar runt
tack gode Gud att man slipper såna ”personligheter” i den katolska spiritualitet

Anders gillar inte att man hänvisar till Skriften och visar att han har fel. Anders föredrar nämligen den katolska traditionen.

AG Du sprutar ut dig ”hatiska” misstolkningar,

Anders gillar inte vad jag skriver med stöd från Bibeln.

AG antikatolska nidbilder
korrekt beskrivning av katolsk lära.

AG Hade jag haft hälften av det ”hat” mot katolsk tro mot något annat hade jag förmodligen blivit stämd

Anders vet inte riktigt vad han ska skriva när han blivit motbevisad.

AG Om du är läskunnig,

Anders tycker saker och ting börjar bli jobbiga.

AG Du har under något års tid konstant förtalat och förmedlat en förljugen bild av KK

betyder att påtala de bibelstridiga läror som Rom förmedlar.

AG är du komplett katolikanalfabetisk. Du är faktiskt fullständigt fanatiskt hopplöst katolikilliterat

betyder typ att Anders är irriterad på argumenten.

AG Du är som en blodtörstig mygga. Ett litet surrande flygfä, som sticks så fort det kommer nära… Sssssssssss! Paff!

Anders vill smälla till mig..

Anders Gunnarsson sa...

Christian

Tack för ditt förtydligande.Här kan du skriva fritt. Dock kommer du alltid bli tillbakavisad. Ibland i samma ton som du har. Men publicerad blir du. Censur är inte vår grej, den har du kommit på aldeles själv...

Jag tänker inte sänka mig till din nivå och skriva de citat du hade på bloggen. Det värsta i hela kråksången är att kommentar 50-154 handlade om att söka få dig att sammanfatta vår syn. Du har fortfarande misslyckats... :-)

Allt gott

hilaron sa...

Christian: Jag kan hålla med om att hovsamheten i nämnda kommentarer inte är den högsta (nu har jag förvisso inte sett sammanhanget i vilka de skrevs). Men låt höra dessa argument för att katolsk tro skulle strida mot den Heliga Skriften. Jag lovar att jag ska försöka undvika osedligt språk och besvara sakfrågorna. Betänk dock att jag är en ofullkomlig syndare precis som du och att en och annan groda med säkerhet kommer slinka ur mina tangentbordsfingrar.

Men det kan också hända att jag kommer ställa några frågor till dig/er angående protestantismens legitimitet ur ett Bibelpersepktiv. Därför att jag är övertygad om att med Guds nåd kan ni också komma att inse det obibliska och rentav diaboliska i protestantismens hela grundidé: sola fide, sola scriptura, ingen Kyrka, ingen kärlek.

Må Gud den Allsmäktige föra dig till Sanningen: Hans Son, Vår Herre Jesus Kristus! Och må den Saliga Jungfrun plädera inför den Allsmäktiges tron om din omvändelse!

David

PS. Vill du inte föra diskussionen på en blogg, så kan du nå mig på david [punkt] hilaron [snabel-a] gmail [punkt] com DS.

Anders Gunnarsson sa...

Christian

Tack Hilaron! Jag är en syndare, vilket jag ofta påtalar. Det bästa är - vilket jag oxå ofta påtalat - att du reder ut din relation med KK, med t.ex. Stefan H. som bor i Sthlm. David är också ett bra val! Han har säkert kommit längre på helgelsens svåra väg och kan ge dig råd, utan att kalla dig "katolikilliterat", vilket du är och som jag önskar att du inte förblir. Ditt största problem är det du inte säger, inte vad du säger (eller vad jag säger)!

Allt gott

Katarina sa...

Christian, jag tycker inte att det är så konstigt att Annorzzz skrivit som han gjort. Tvärtom har jag ganska stor förståelse för det, eftersom katoliker i stort sett är lika rättslösa i dagens Sverige, som på 1600-talet.

När förre påven, Johannes Paulus II, begravdes skildrades detta på ett hånfullt sätt i svenska media, medan en miljard katoliker - och många andra också utomlands - istället gav honom sin hyllning.

Valet av den nuvarande påven skildrades i en av de största morgontidningarna med en arrogant artikel, som skrivits av en regeringsminister dessutom. Där ondgjorde han sig över den förre påven, hånade Ratzinger (Benedictus XVI) och höll en besynnerlig utläggning om preventivmedel.

"I okunnighet och illvilja påminde den [artikeln] närmast om klassiska antisemitiska propagandaskrifter. Gällande varje annan folkrörelse eller religiös grupp hade den lett till regeringskris eller åtminstone byte på den taburetten."

(Göran Hägg: "Påvarna", 2006)

Det är bra att någon här i landet orkar och vågar säga emot högt och tydligt, när det anti-katolska drevet går - oavsett om det är en katolik, som Annorzzz eller en ateist/agnostiker som Göran Hägg.

Christian sa...

hillaron & katarina
Här kan ni läsa ett inlägg som sammanfattar mina argument i disk med söte Anders och som fick honom att få damp...
http://erevna.nu/?p=3273

Anders Gunnarsson sa...

Christian

Du har ett sista halmstrå kvar. Eftersom du bara har ultrabiblicistiska argument att komma med till oss - och de är hyfsat lätta att genomskåda - så vill du söka måla in mig i ett så svart hörn det bara är möjligt.

Kolla vad killen (annorzzz) skriver. Han är ju otrevlig (och jag är förvisso inte född diplomat, vilket i o f s inte Jesus var heller) och älskar inte mig (det gör jag dock, men avskyr din arroganta, självgoda, katolikhatande stil). Han skriver t.o.m att jag är katolikillerat (vilket du är, även om du "bara" hatar KK:s lära, inte personerna). Stackars Christian och fy för den lede för sådana katoliker...

Jag vet faktiskt inte hur lågt du kan sänka dig. Men jag hoppas "the bottom is nådd". Du kan inget om vår tro, du karikatyravrättar ständigt och nu är jag ondskan själv.

Jag önskar helt ärligt att du tar tag i de problem du har med KK. Detta är inte friskt (utan helsjukt) och det går att få hälsobringande andliga korsdrag i ditt trånga ungkarlslya till andlig tolkningsgemenskap, du verkar leva i. Prata med David, Stefan H, Tuve eller närmsta katolska präst. Du är inne i en andlig och personlig återvändsgränd. Din vendetta mot mig: "speaks volymes"!

Christian sa...

Anders G
Och du av alla personer ska tala om "the bottom is nådd" som riktade ett R.I.P till mig.... :-(

Anders Gunnarsson sa...

Christian

Du är sååå extremt lättstött att det är rörande... Din blogg borde märkas; "Hanteras varsamt/Ömtåligt gods"

Så här var kommentaren, efter ditt påhopp (kan du hitta R.I.P.), se här!

"Du kan aldrig gräva ner en stridsyxa, eller hur.

Ganska omoget faktiskt (för en man 50+)!

Hela din lista har jag bemött och finns bemött på hemsidan. Dessutom menar jag att flera saker på listan är lösta gentemot flera protestanter (t.ex. rättfärdiggörelseläran).

Men jag vill inte ta upp denna extremt tråkiga diskussion här.

Vila i frid och Pax et Bonom!"

Vila i frid kan ju också tolkas som att gå och lägg dig! Det tycker jag du kan göra... Lägg dig ner och lägg ner. Du beter dig ytterst fjantigt! Ju mer du fortsätter, desto fjantigare blir du. Och du verkar bottenlös, ja avgrundslös! Sov gott!

Anders Gunnarsson sa...

Vill bara visa att det går att sänka sig lägre än Christian (men då måste man nästan vara släkt med undertecknad). ;-) Se igår på Stefan Svärds sida. Har tidigare haft en diskussion med Tommy på SS:s sida. Det var helt bar-ockt (hittar inte den nu, men det var över 100 kommnentarer, vill jag minnas).

Det enda som kan sänka det här lägre, är att fler slätingar ger sig in i detta surrande getingbo! Först då kan Christian hitta sina övermän! :-)
Kyrie eleison! Christe eleison! Kyrie eleison!

Anonym sa...

Skulle man (som jag faktiskt är inne på) samla och klistra in alla uttalanden som Anders G gjort om sina medmänniskor så skulle nog djävulsbibeln bli som en glädjespridare i jämförelse.
Det är fruktansvärt att höra och läsa vilken häms ton Anders har som en av dom största förespråkarna för den katolska kyrkan i sverige har.
Men å andra sidan är ju det ett glädjeämne för oss valigt kristna, för ingen som läser det Anders skriver kan ju vilja hamna i detta avguderi som han representerar

Anonym sa...

du tror inte att dom skämms å dina vägar, det skulle jag då göra.

Det sämsta renomenet för en troende människa är väl dock att ha en sådan fruktansvärd gemenskap med sin familj.

Förstår ej hur du kan utala ordet jesus sammtidigt som du har detta förhållande, men som jag kunde läsa på Swärds blogg så såg man iallafall en som hade kristi kärlek innom sig, det jag kan säga är att det var inte du utan man kände direkt att din bror var uppfylld av den.

Anders Gunnarsson sa...

Anonym

Jag ska ge dig ett bibelord från Jesus (alla övriga liknelser undanbedes) Mark 3:21f; "Hans anhöriga fick höra det och gav sig i väg för att ta hand om honom; de menade att han var från sina sinnen. De skriftlärda som hade kommit ner från Jerusalem sade att han var besatt av Beelsebul..."

Tommy är vår adoptivbror (Jesu bröder=anhöriga var kusiner som du säkert vet). Kan du ge ett enda ställe, då TB debatterar en sakfråga? Kan du ge ett ställe då han ens försökt sätta sig in i kyrkligt liv eller lära. En övermodigare och självrättfärdigare icke-argumentation; får man leta efter! Och hur menar du att kalla mig antikristlig eller sakna den helige Ande är ett uttryck för Kristi kärlek?

Svara gärna på det, "läsare" eller vem som nu döljer sig bakom anonymiteten! Och jag kan försäkra att jag med gott samvete står för vad jag skrev, och kunde varit mycket tuffare...

hilaron sa...

För den som är intresserad har jag skrivit ett svar till Christian på hans egen blogg: http://erevna.nu/?p=3273#comment-11082

Anders Gunnarsson sa...

Hilaron

Tvivlar på att det publiceras... :-)

Men större under har skett!

Anders Gunnarsson sa...

Christian

Ett mirakel har skett! Diskussionen är i full gång, dock naturligtvis modererad (och jag är naturligtvis inte välkommen). :-) Jag gråter inte mig till sömns precis. Hihi!

Tuve skrev en kommentar som jag måste publicera här:

"Det är ju fullt ut en gemensam grund vi har, att Guds Ord är sanning! Att det är en fullt ut gemensam grund visar med all önskvärd tydlighet att det inte räcker som grund, eftersom vi trots det kommer till helt olika slutsatser i så gott som alla frågor (utom att Jesus är Gud).

Jag blir oerhört förvånad över att du på fullt allvar kan mena att diskussionerna om vad vår gemensamma grund, att Guds Ord är sanning, faktiskt innebär och vilka konsekvenser det får endast är ett filosofiskt resonerande om ditten och datten! Det är ju själva fundamentet som all vår förståelse av bibeln grundar sig på! Om det endast är filosofiskt resonerande om ditten och datten så innebär ju det att det är helt irrelevant hur man tolkar bibeln och därmed faller alla dina invändningar mot tolkningar som du inte håller med om. Everything goes, blir ju konsekvensen av din inställning!

Därmed så har du ju med all önskvärd tydlighet klargjort att hela detta inlägg är meningslöst eftersom det angriper något som du ändå anser är konsekvensen av något relativt oviktigt!"

Hur kul som helst!

Följ fortsättningen här

Katarina sa...

Jag skrev också en kommentar på Erevna nyss. Har aldrig gjort det tidigare där, så därför blev mitt inlägg inte automatiskt modererat utan kom med som inlägg 68 eller nåt sånt.

Men kan man tänka sig! Mitt inlägg försvann nästan med en gång. Fattar ingenting. Jag som definitivt höll mig till ämnet och t om visade ganska stor förståelse för frågeställningarna. Mysko!

Det är nog bra att hålla sig borta från såna sajter, tror jag =)

Tuve sa...

Katarina
Din kommentar har släppts igenom nu. Det är nog en förstagångsspärr eller något liknande, dvs första gången någon skriver så blockeras kommentaren tills man blivit godkänd.

Katarina sa...

Tack Tuve! Då vet jag.

Anders Gunnarsson sa...

Katarina

Dina invändningar du tar upp på Erevna finns utredda på Invändning 58 + EXTRA och 59 under
99 Inv

Katarina sa...

Tack för tipset, Annorzzz! Ska med stort intresse läsa vad som står där, nu med en gång.

Trodde att det var slutdiskuterat i denna tråd men fick ändå för mig att ta mig en extra titt bland kommentarerna. Och det var ju tur att jag gjorde det =)

Katarina sa...

Annorzzz, argumenten under "99 invändningar (58-59)" lyckades övertyga mig. De var bra formulerade, tycker jag. Om jag nu bara kunde komma ihåg dessa argument också...

Anders Gunnarsson sa...

Katarina

Man kan alltid hänvisa dit... :-)
Jag kan inte dem i huvudet. Man måste inte ha allt där... Men nu vet du vart du kan hämta ammunition, nästå gång antikatolikerna hälsar på (och de gör de gärna och aggresivt länge)!

Allt gott
Anders