onsdag 23 februari 2011

Uppfyllelse

Jag älskar Kyrkan! Jag älskar min Herre! Jag älskar mina gamla sammanhang; ELM, aKF och vissa frikyrkliga yttringar med. Visst det finns andliga övergrepp i några sammanhang, men Kristusdoften och bibelglädjen är fantastisk, var du än möter den...

Alla förfalskningar pekar mot originalet och alla halvsanningar pekar mot helsanningen. Jag är saligt överfallen av den upptagelse till Kyrkans fulla gemenskap som fullkomnade allt jag sökt i hela mitt liv! Inte en konvertering från det gamla, utan en uppfyllelse av allt mitt hjärta någonsin sökt och mer därtill! Mer karismatik (även om jag är lite skadad), mer bibelglädje, mer liturgi, mer ordning i det andliga livet, mer brister (vilket gör att även jAG kan och bör göra insatser), mera trogna biskopar (+anders är jag såååå stolt över), mer sanning, mer filosofi, mer teologi, mer historicitet, mer helighet, mer skönhet (och vulgobarock kitch), mer folk och mer Kyrka; ja en riktig folkKyrka i fullhet (och lite fulhet)!

I Söndags sjöng vi SvPs 39b (den hade vi på vårt bröllop)! Den är sanslöst katolsk:
För att du inte tog det gudomliga
Dig till en krona
För att du valde smälek och fattigdom
Vet vi vem Gud är

För att du lydde fram till det yttersta
Döden på korset
Vet vi vad seger, vet vi vad väldighet
Vet vi vad Gud är

För att du nedsteg, hit till de plågade
Hit till de dömda
Vet vi att ingen ensamhet finns mer
Vet vi var Gud är

Därför ska alla sargade döende
Alla de dömda
Säga med alla heliga saliga
Jesus är Herre

Därför ska alla världar och varelser
Allt som varit
Är och ska komma en dag bekänna det
Jesus är Herre!

Jag får en tår i ögat, bara över att läsa orden! Ord som verkligen tog kött och inte bara tunnt klingande ord, ord och treack-ord! Jesus jag älskar verkligen dig, för du älskar mig så oerhört högt. Kärleken är alltings mening och mål! Tänk om man faktiskt kunde visa det i sitt liv varje sekund också... Tänk om Jesuslivet kan förändra en. Tänk om!

5 kommentarer:

Simon Wämmerfors sa...

38b, en av mina favoritpsalmer. Kombinationen av texten som är så sann, så glädjerik och triumfatorisk och innerlig musik av lite nyare snitt är bara härlig!

Den Förlorade Sonen sa...

Om Guds nåd skall förvandla oss måste vi samarbeta - korsets väg.

"But because being one with Christ is our sanctity, and progressively becoming one with him our happiness on earth, the love of the cross in no way contradicts being a joyful child of God. Helping Christ carry his cross fills one with a strong and pure joy, and those who may and can do so, the builders of God’s kingdom, are the most authentic children of God. And so those who have a predilection for the way of the cross by no means deny that Good Friday is past and that the work of salvation has been accomplished. Only those who are saved, only children of grace, can in fact be bearers of Christ’s cross. Only in union with the divine Head does human suffering take on expiatory power.

To suffer and to be happy although suffering, to have one’s feet on the earth, to walk on the dirty and rough paths of this earth and yet to be enthroned with Christ at the Father’s right hand, to laugh and cry with the children of this world and ceaselessly to sing the praises of God with the choirs of angels this is the life of the Christian until the morning of eternity breaks forth."

Saint Teresa Benedicta of the Cross

Unknown sa...

Sanslöst bra Psalm. Den och Lina Sandells: "Jesus för världen" ger en ståpäls.

Nåd och frid
Micael

Anders Gunnarsson sa...

Och SvPs 1 och 3 och 10 och 15 och 16 och 108 och ett par hundra andra sånger.

Why don't ateists have any good song (except Imagine)?

Sanct Clemens sa...

Några tankar:
Jag tror att de flesta ateiser är övertygade om att det är smått meningslöst med att framhålla - ingenting. Vad ska de skriva om?
Ingen Gud, ingen religion bara biologiska funktioner som kommer att sluta i ingenting...
De kan ju så klart skriva om hotet ifrån religionen och Guden som inte finns, för ateismen är på utdöende. Det "komiska" är att ateisterna i högre grad aborterar sina barn, vilket gör att religiösa familjer tenderar att bli större då de har en annan syn på sexualitet och avkomma. Framförallt starkt religiösa familjer/personer växer eller sprider tron och de mindre övertygade aggerar likt ateisten. För att inte tala om att fler attraheras av "evigt Liv" och liknande än av ingenting.
Så sekulariseringen håller på att döda sej själv till förmån för en strängare religiositet som kommer att synas mer och mer.

Mvh Clemens