fredag 28 januari 2011

Förintelsens dag

Idag är förintelsens dag!

Låt oss be och arbeta för att judar aldrig får utsättas för något liknande igen!

Det finns en hel del oroande tendenser i samhället. Malmö är ju t.ex. inte klassad som världens judevänligaste stad, men som Bengts blogg skriver; tystnaden talar starkast i antisemitismens becksvarta historia!

I Tyskland hämtade de först kommunisterna, och jag protesterade inte, för jag var inte kommunist;
Sedan hämtade de de fackanslutna, och jag protesterade inte, för jag var inte fackansluten;
Sedan hämtade de judarna, och jag protesterade inte, för jag var inte jude;
Sedan hämtade de mig, och då fanns ingen kvar som protesterade.

Martin Niemöller, 1892–1984


Anders Wejryd talar också ut på denna dag, men oj vad fel det kan bli! Mig veterligen, så var inga muslimer i gaskammrarna eller i Malmö synagoga idag... Ska man minnas förintelsen, så kanske muslimerna inte ska vara i fokus, eller?

Inga kommentarer: