tisdag 23 september 2008

Konspirationskatalysatorn Aletheia föremål för konspirationsteorier!?

Jag skrev häromdagen om Andys nya blogg. Hittills har varken Andy eller de kvarvarande Aletheiabröderna givit någon officiell förklaring till detta lite abrupta skeende.

Andy har lovat komma med någon ytterligare förklaring. Tills dess har vi bara lösa rykten att gå på. T ex skriver Jonathan Ekman att "Tydligen har det under en längre tid pågått en konflikt bland grundarna till bloggen Aletheia. Denna konflikt utmynnade till slut i att en av grundarna blev utesluten av de andra två."

Personligen tror jag att Daniel och Haggaj riskerar att sätta första spadtaget till Aletheias grav genom att inte själva redogöra för sina motiv. Frågan är om de vill/vågar vara så öppna med sina egna motiv som de förväntar sig att andra skall vara? Kanske är de rädda för att bli dömda med lika hårda domar som de själva dömt andra med?

Om det stämmer som Jonathan skriver (vilket jag tror det finns anledning att anta) så kan man ju fråga sig om det är så att de kvarvarande Aletheiabröderna har drabbats av det maktbegär som de så skarpt kritiserat hos andra? Aletheia har trots allt kommit att bli en ganska väl läst blogg i den kristna sfären i Sverige/Norge.

Tills alla kort är lagda på bordet utgår jag ifrån att man kan känna de kvarvarande Aletheiabröderna som de känner andra... M a o så finns det ingen anledning att tro att det har gått rätt och riktigt till, utan att det finns dolda agendor som vi än så länge bara kan gissa saker om och skapa konspirationsteorier kring, för dem som är roade av sådant...

Uppdatering:
Det verkar dessutom som om man på Aletheia inte får kommentera saken. Jag har prövat och alla kommentarer som omnämner Andy vid namn är just nu modererade, medan ingen av mina övriga tre kommentarer är det... Vill de att man skall börja spekulera? Snälla, utsätt mig inte för frestelser :D

Uppdatering 2:
Nu har de kvarvarande Aletheiabröderna givit en förklaring till orsaken till splittringen. Jag sticker inte under stol med att det var det absolut sämsta skälet jag hade kunnat tänka mig. Jag blev faktiskt förvånad, inte för orsaken som sådan eftersom den ligger helt i linje med dessa herrars attityder, utan för att de kunde anse att en sådan sak vore ett avgörande skäl! Jag trodde knappt mina ögon när jag läste förklaringen! Mina kommentarer ger väl en mycket tydlig bild av vad jag tyckte om skälet...

Allt gott!

11 kommentarer:

Anonym sa...

Den som gräver en grop för andra... ;-)

Jag har aldrig haft Aletheia i min rss-läsare, men överväger faktiskt att lägga in Andy.

Anonym sa...

Min präst förde förresten bloggen Aletheia på tal igår. Han hade hört rykten om att det är ateister som står bakom den.

Jag finner detta tillräckligt troligt för att gärna sprida det vidare som en sanning. ;-)

Monica O Kolkman sa...

Det är ett tag sedan jag tog bort Aletheia från min RSS-läsare (jag hängde inte med i alla våldsamma svängar där).
Men liksom Johan ska jag nog sätta in Andy.

Tuve, jag tycker du har varit fantastiskt som så länge hållit ut på Aletheia.

Tuve sa...

Johan
"Jag finner detta tillräckligt troligt för att gärna sprida det vidare som en sanning. ;-)"

:D

Monica
Det har varit en slags utmaning som jag inte kunnat motstå. Fråga mig inte varför, men jag har faktiskt tyckt det varit roande... :)

Men jag lutar åt att Andys blogg helt kommer ersätta Aletheia för min del. Jag har inte orkat bry mig så mycket på sistone... för övrigt tenderar bloggande överhuvudtaget ta ALLDELES för mycket tid... :(

Allt gott!

Monica O Kolkman sa...

Bristen på tid var också en av orsaken till att A rök från RSS läsaren. Jag hade inte tid att hänga med i svängarna.
Emellanåt kunde man komma i en intressant diskussion med någon.

Johan, du sprider rykten... ;)
Ajabaja.

David Nyström sa...

Att Aletheia skulle splittras såsmåningom har jag länge sett som oundvikligt. Deras gemenskap har ju byggt på devisen ”min fiendes fiende är min vän”, dvs de har samlats runt en massa företeelser som de alla är emot utan att ha någon gemensam positiv agenda. Det håller inte i längden om man vill fungera som tankesmedja (vilket de f.ö. aldrig har gjort).

Jag tror att detta enbart är bra för Andy. Det finns mycket jag definitivt inte håller med honom om, men han har av mig alltid framstått som den mest seriösa av de tre, och han har varit mer respektfull och mindre föraktfull mot andra kristna i sina inlägg. Hans tidigare blogg innehöll en del galla inte minst mot Livets Ord, men under hans tid på Aletheia har han hittat ett mildare och mer konstruktivt tonläge; hoppas det håller i sig...

Tuve sa...

Johan
Kan inte låta bli att klistra in detta citat från Haggaj som en "bekräftelse" på att ryktet stämmer:
"Själv är jag mindre rädd för ateismen än vissa traditionsrika trosinriktningar." ;)

David
Jag delar helt din uppfattning i denna fråga!

Allt gott!

Tuve sa...

Aletheias förklaring till exkluderingen (se uppdatering 2 ovan) tog bort all lust att ha något mer med dem att göra. Det var lägre än vad jag hade kunnat föreställa mig...

Allt gott!

Anonym sa...

Om det är så att de är rädda för namnet mitt på Aletheia är jag förvånad! Jag har inte stängt ute dem från mig.

Vet inte om du såg att jag la ut min förklaring kl 11:40. Det var kanske inte oväntat att Aletheia följde efter med sin förklaring, och det var intressant att läsa den. Jag är i varje fall glad för att bröderna väljer en mjuk ton i sin text, även om vi ser olika på orsaken till splittringen.

Var välsignad!

Tuve sa...

Andy
Ja, detta har de onekligen inte klarat av att hantera... Att det är de som gjort bort sig och är föremål för kritik...

Sin vana trogen så blir alla som ifrågasätter dem förlöjligade istället för bemötta:
"Låt oss inte spekulera utan konstatera att 1 st ultra-katolik med skadade tår och en handfull Livets Ords anställda eller en enda anställd med tvångstankar vill hetsa oss att sälja ut Andy." :)

Jag sticker inte under stol med att jag pressat dem att stå för vad de gjort, liksom de alltid krävt detta av andra.

Men nu är detta pasé... Lycka till med din nya blogg som jag tror du har alla förutsättningar till att kunna göra till något konstruktivt och gott!

Allt gott!

Anonym sa...

Tuve,
jag har inte varit inne på A. men om det stämmer som du citerat så framstår de som alltmer patetiska.

Det är väl som vanligt; de som kritiserar mest är de som tål det minst ;)