måndag 11 februari 2008

150 år sedan första uppenbarelsen i Lourdes

Idag är det på dagen 150 år sedan Maria uppenbarade sig för Bernadette Soubirous i den lilla sydfranska staden Lourdes, uppe bland bergen. Det är en av de mest kända uppenbarelserna och årligen kommer flera miljoner pilgrimer till Lourdes för att be och bada i (det iskalla) vattnet från källan.

Det finns flera böcker skrivna om händelsen. En av de mer kända är troligen Werfels Sången om Bernadette, som också finns i svartvit filmatisering från 1943, och som renderade huvudrollsinnehavaren Jennifer Jones hennes första och enda Oscar. Personligen tycker jag att filmen lämnar en del i övrigt att önska och är relativt dryg.

För den som vill se en mer autentisk och betydligt bättre film om händelserna i Lourdes kan jag i stället rekommendera filmen Bernadette (1988, endast med amerikanskt tal, åtminstone i vår version), som handlar om uppenbarelserna, samt The Passion of Bernadette (med både engelskt och franskt tal), som handlar om hennes liv efter uppenbarelserna.

Den nygjorda filmen om Bernadette är den som visas i Lourdes, och är i stort sett trogen vad som faktiskt hände, såvitt vi kunnat bedöma.

En av de saker som jag ogillar med filmatiseringen av Werfels bok, är att Maria visas på filmen. Det finns inget som är så otrovärdigt som när någon skall försöka se himmelsk ut... Det är för övrigt en av de tilltalande aspekterna av den nyinspelade filmen, just det att Maria INTE någon enda gång visas...

För mig betyder Lourdes mycket. Jag har varit där två gånger, och hoppas få komma tillbaka fler gånger!

Jag har skrivit om Lourdes förr, i En Kärlekssaga.

Allt gott!

Inga kommentarer: