fredag 17 september 2010

POLITIK OCH KYRKA

Tänk vad skönt att ha en Kyrka som inte gör bort sig politiskt. Och tänk vad skönt att slippa politrukerna som kyrkliga auktoriteter!

SvK:s biskop stöder de präster som uppmanar att rösta rödgrönt, se här !

Jag är glad att våra ämbetsbärare inte kan engagera sig politiskt, och nu har jag gjort min samhällsinsats (inte för att jag tror den betyder något och SD kommer in). Men jag hoppas Reinfeldt kan sitta kvar. Lars Ohly som ekonomiminister eller utrikesminister eller skolminister. NEJ TACK!

SD börjar också bli lite rumsrent (även om de hävdar att man inte propagerar för dem) hos antikatolicismens två högborgar; Aletheia och Erevna Kyrie eleison!

6 kommentarer:

Zoltan sa...

Tja, vad ska man säga?

"'är det rätt eller inte att betala skatt till kejsaren?' Jesus märkte deras onda avsikt och sade: 'Hycklare, varför vill ni sätta mig på prov?'"

I det provet får SvK IG, men det är kanske inte så lätt om man är relegerad...

Lars Ohly är inte med för att få någon ministerpost. Han är bara med som underhållning, märks inte det?

Anonym sa...
Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.
Tuve sa...

Kraxepelax
Du får rösta på vad du vill och du är välkommen att diskutera det som bloggposterna handlar om. Men regelrätt valpropaganda kommer jag ta bort. Att jag hellre dör än röstar rött hör endast marginellt till saken, jag skulle ta bort regelrätt valpropaganda även från andra parter. Detta är inte en valaffish, Gu' bevars!

Allt gott!

Johannes Forsblom sa...

Ja, tänk hur man kan missförstå Katolska kyrkans sociallära!

Katoliker har alltid blivit varnade för en andlig mystik som delar upp verkligheten mellan det andligt goda och det kroppsligt onda.

Men dualismen mellan kropp och själ är heretisk, eller protestantisk.

Mer än orkar jag inte kommentera just nu.

hilaron sa...

Håller med Johannes. Vad hände egentligen med Kristi sociala kungadöme? Det är ju ingen reell politisk möjlighet i dagens Sverige men jag har i alla fall bestämt mig för att jag inte kan rösta vare sig rött eller blått. Kalla mig tredjepositionare och idealist men när det inte finns alternativ som ens vågar stå upp för de svagaste i samhället och för familjerna då lägger jag ner min röst. Om man inte ens kan hitta ett alternativ som står upp för naturrätten hur kan man då hoppas på Kristi sociala kungadöme med mindre än ett mirakel?

Allt gott!

Anders Gunnarsson sa...

Hilaron

Jag tycker nog att det minst sämsta alternativet är ett reelt alternativ. Men håller med dig i sak... Tyvärr; och jag sa det rakt ut till en viss partiledare i Uddevalla! Svaret räkte dock för mig, men sorgligt är förfallet. Vi får satsa på att göra Sverige katolskt igen. Om 50 år kanske det ser annorlunda ut, med en traditionalist vid makten och ett miljöparti i opposition (VP och S har fått kasta in handuken). :-)