INVÄNDNING: Påven har förändrat den oföränderliga läran genom Honorius (625-638) som var monoteletist.
SVAR: Påve Honorius var kanske också feg och definitivt alldeles för försiktig genom att inte uttalade sitt godkännande eller fördömande av striden. Han blev fördömd på konciliet i Konstantinopel II (som påven Leo II inte godkände), men han var aldrig fördömd som monoteletist, utan för sin feghet att inte handla. Undanlåtenhet gör inte att påvar lär felaktigheter. Men att kyrkliga personer kan handla felbart och fegt eller att de gjort saker mot Guds vilja och kristendomens bästa ska ingen behöva tvivla på. Kan felaktigt handlande eller undanlåtenhet göra att läran förändras?
14 kommentarer:
Påven Johannes XXII lärde offentligt heresi.
Men han ändrade sig efter att man bla från Sorbonne påtalat hans fel.
Ingen ansåg att han inte var påve för det.
Ok, vad handlade detta om?
Summa kardemumma: påven kan göra misstag även läromässigt och hans ofelbarhet gäller endast i mycket specifika situationer.
Samtidigt måste vi ha en barnslig vördnad för "Den ljuve Kristus på jorden".
Det handlade om det saliga skådandet, Johannes XXII hade den vanligt förekommande protestantiska vantron att själarna "sov" fram till den yttersta domen.
När förfäktade denna påve det och var finns den källan?
Principiellt håller jag med dig att det är "Ex Cathedra" som är ofelbart, men vill gärna kolla källorna, då detta intresserar mig... :-)
http://www.sensustraditionis.org/webaudio/Sermons/Ecclesiology/EcclesiologyIV.mp3
http://en.wikipedia.org/wiki/Pope_John_XXII
http://www.sensustraditionis.org/webaudio/Sermons/Ecclesiology/EcclesiologyIV.mp3
Jag får inte in hela adressen :(
men se
http://www.sensustraditionis.org/multimedia.html
och lyssna på
Mark of Apostolicity and Infallibility
http://www.sensustraditionis.org/webaudio/Sermons/Ecclesiology/EcclesiologyIV.mp3
Enligt en av mina lärare, den vördade fader Alfred Wilder, så sade Johannes XXII att det var hans personliga åsikt, inte officiell lära
Enligt Wikipedia hade Johannes XXII denna åsikt som en personlig åsikt (som Jakob skrev), men rättade sig själv efter ett kardinalsmöte 1334. Nästa påve - Benedikt XII - gjorde det saliga skådandet till dogma.
http://en.wikipedia.org/wiki/Beatific_vision#History_of_the_beatific_vision
Om en påve predikar heresi så är det heresi, definierat eller ej. Det blir löjligt om vi säger att det var en personlig åsikt bara.
Gud är större, och han skyddar sin Kyrka, ibland trots påven.
Att tro att påven inte kan göra fel är i sig själv heresi.
Läste du invändning nr "12 Påven är varken syndfri eller gudomligt inspirerad"? Den besvarar flera av dina frågor!
Ja, jag läste artikeln med behållning.
:)
Skicka en kommentar